Marzec 2016 był kolejnym miesiącem nieprzerwanego wzrostu sprzedaży nowych samochodów osobowych zarówno w Polsce (34. miesiąc z rzędu) jak i Unii Europejskiej (31. miesiąc z rzędu). Jak podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w Polsce zarejestrowano ponad 39 tysięcy nowych osobówek (+16,7% r/r), zaś w Unii Europejskiej 1,7 mln (+6% r/r). Warto podkreślić, że Volkswagen był najchętniej wybieraną marką i w Polsce i w Europie, choć tutaj zanotował mały spadek sprzedaży (-1,6% r/r).

Rekordowy marzec

W marcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 39 229 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli aż o 16,7% więcej niż w tym samym miesiącu 2015 r. Jest to najwyższy marcowy wynik od kilku lat, co nas cieszy i świadczy o stabilnej sytuacji sprzedaży samochodów osobowych w Polsce W sumie, w I kwartale br. zarejestrowano 104 688 aut osobowych, czyli o 14,2% więcej niż w ciągu tego samego okresu ubiegłego roku[1]. Ścieżkę wzrostów utrzymujemy przede wszystkim dzięki zakupom firmowym. Ich udział w łącznej sprzedaży wynosi niemal 62%.

Europejski rynek ma się dobrze

Dobra passa utrzymuje się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W marcu br. Europejczycy kupili ponad 1,7 mln nowych osobówek (+6% r/r), a w całym I kwartale br. 3,8 mln, czyli o 8,2% więcej aut niż w analogicznym okresie 2015 r.[2] Ożywienie w europejskich salonach trwa już 31 miesięcy i wszystko wskazuje na to, że utrzyma się także w kolejnych miesiącach. W marcu na zielono możemy zaznaczyć takie rynki europejskie takie jak Wielka Brytania, Hiszpania czy Francja. Niemcy odnotowały minimalny spadek.

Volkswagen marką nr 1 w Polsce i Europie

W marcu br. najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce był Volkswagen, który odnotował jeden z najwyższych wzrostów rejestracji spośród wszystkich marek (+27,1% r/r). Zdetronizowana Skoda znalazła się na drugim miejscu, na trzecim zaś uplasowała się Toyota. Volkswagen może pochwalić się pozycją nr 1 także w całej Unii Europejskiej pomimo niedużego spadku sprzedaży (-1,6% r/r). Widzimy zatem, że afera spalinowa powoli zaczyna odbijać się na wynikach sprzedaży niemieckiego producenta, ale skalę kryzysu „samochodów dla ludu” poznamy najwcześniej za kilka, a nawet kilkanaście miesięcy.

Optymistyczne prognozy na cały 2016 rok

Zgodnie z naszymi prognozami, krajowy rynek sprzedaży nowych osobówek odbudowuje się i z miesiąca na miesiąc osiąga solidne wzrosty. W tym momencie jeszcze trudno ocenić, czy dobra passa utrzyma się do końca roku, gdyż zakupy, i to zarówno te firmowe jak i indywidualne, w dużej części są zdeterminowane sytuacją gospodarczo-polityczną w kraju. A ta w ostatnich miesiącach jest bardzo dynamiczna. Jednak świetny pierwszy kwartał jest naszym zdaniem dobrym prognostykiem na kolejną część roku. Cały czas też podkreślamy, że sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce może być jeszcze wyższa, jeśli zostałyby uruchomione specjalne programy rządowe zachęcające Polaków do zakupu nowych aut, a nie sprowadzania używanych z zagranicy.

Liczba 370-390 tys. nowych rejestracji w tym roku i ok. 10% wzrost r/r są całkiem realne.

 

[1] Źródło: http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-samochody-osobowe-i-dostawcze/Luty-2016r

[2] Dane obejmujące państwa członkowskie Unii Europejskiej.

 

Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji