PayPal, lider obsługi transakcji międzynarodowych[1] ujawnia najnowsze dane dotyczące wymiany handlowej między Polską a resztą świata.

Płatności zagraniczne, dokonywane za pomocą PayPal, wzrosły w pierwszej połowie 2014 roku o 45% (w stosunku do pierwszej połowy 2013 roku). Kluczowe kategorie eksportowe obejmowały: oprogramowanie komputerowe i gry, sprzęt sportowy, rękodzieła, części samochodowe, sprzęt komputerowy i elektroniczny, kosmetyki, modę i usługi internetowe. W 2014 roku, ponad 10 tysięcy aktywnych sprzedawców w Europie Środkowo-Wschodniej współpracowało z PayPal, w celu rozwinięcia swojej międzynarodowej działalności.

wzrost_sprzedazy_eksportowej

Przyjmując szerszą perspektywę, globalne dane wyraźnie wskazują, że eksport online wciąż dynamicznie rośnie – niezależnie od zmniejszającego się, w przypadku wielu gospodarek, lokalnego i tradycyjnego eksportu. Ten trend jest widoczny zwłaszcza wewnątrz EU 27, gdzie koszty wysyłki są stosunkowo niskie, a opłaty celne nie występują. Na rok 2012, przynajmniej 11% polskich sprzedawców sprzedawało online,  a 34% z nich otrzymało zamówienia z innych krajów europejskich.

sprzedawcy_handel_UE

Źródło: E-Commerce, customer relation management (CRM) and secure transactions, Eurostat

Nie powinno się lekceważyć rozmiaru możliwości. Handel zagraniczny w 2013 roku stanowił 25% całkowitej wartości płatności dokonanych za pośrednictwem PayPal – całkowitej wartości transakcji, które wyniosły w zeszłym roku 180 miliardów dolarów, przy udziale szybko pojawiających się nowych korytarzy eksportu online. Cieszę się, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków eksportowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i poza nią” – mówi Damien Perillat, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

Europa w czołówce najważniejszych rynków zagranicznych dla polskich sprzedawców w pierwszej połowie 2014 roku

Polscy sprzedawcy otrzymują zamówienia online głównie od konsumentów z Europy, w tym Wielkiej Brytanii (18%) i Niemiec (12%), jednak Ameryka Północna również pozostaje naszym kluczowym partnerem (25%). Co ciekawe udział najważniejszych rynków, które generują imponujący wzrost wartości polskiego eksportu praktycznie nie zmienił się w ostatnich latach.

kto_kupil_najwiecej

Uwarunkowania sukcesu polskich sprzedawców

Dwa główne czynniki stojące za sukcesem polskich sklepów internetowych za granicą to oryginalność produktów i usług oraz konkurencyjne ceny. Większość zachodnich klientów[2], przyznaje, że kupują za granicą, ponieważ jest to tańsze (80%) lub ze względu na „większą różnorodność, której nie można znaleźć lokalnie” (79%).

Wśród największych firm sprzedających za granicą za pośrednictwem systemu PayPal, jest np. merlin.pl – jeden z najstarszych i największych w Polsce sklepów internetowych. Do inny popularnych sprzedawców można zaliczyć: G2A.com – witrynę oferująca gry wideo, TME – firmę specjalizującą się w sprzedaży elementów elektronicznych,  a także sklepy oferujące sprzedaż ubrań czy akcesoriów.

„Uruchomiliśmy międzynarodową sprzedaż online ponieważ chcemy docierać do każdego klienta zarówno lokalnego, jak i globalnego. Ważna jest dla nas również możliwość swobodnego wysyłania towaru do światowej Polonii, która stanowi znakomitą większość naszych zagranicznych klientów” – mówi Jakub Radkowski Doradca Zarządu w Merlin.pl S.A.

„Jeśli komuś udało się stworzyć dobrze prosperujący sklep na lokalnym rynku, to 90% pracy ma już za sobą” – tłumaczy Paulina Wardega Chief Marketing Officer w PIXERS i dodaje – „Sprzedaż w swoim kraju i za granicą, różni się tylko kilkoma kwestiami, z których najważniejszą i jednocześnie najłatwiejszą do rozwiązania, jest posiadanie odpowiednich wersji językowych sklepu. Reszta, czyli stymulowanie ruchu, testowanie i optymalizacja działań, to rzeczy, które trzeba robić niezależnie od tego, gdzie się sprzedaje”.

Zrozumieć zagranicznych konsumentów

Konsumenci, którzy kupują od polskich sprzedawców online, wolą korzystać z systemu PayPal, ponieważ oferuje on bezpieczeństwo i ochronę kupującego. Oznacza to, że konsumenci mogą ubiegać się o zwrot kosztów w przypadku nie otrzymania zakupionego przedmiotu lub jego niezgodności z opisem. Według badania Ipsos Vantis[3] wykonanego na wielu rynkach europejskich, klienci z Wielkiej Brytanii (62% lokalnie i 58% międzynarodowo), Niemiec (65% na szczeblu lokalnym i 58% międzynarodowym) i Francji (40%) wolą korzystać z systemu PayPal i robią to zawsze wtedy, gdy sklep daje im taką możliwość.

zakupy_za_pomoca_paypalBadanie wskazuje również, że jedna trzecia nabywców zagranicznych z krajów takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja, nie zdaje sobie sprawy, że produkt został zakupiony u zagranicznego sprzedawcy. W ciągu ostatnich kilku lat polskie sklepy rozwinęły się, dojrzały i zaczęły szukać nowych możliwości za granicą. Liderzy oferują interfejs strony w większości popularnych języków, jak angielski lub niemiecki. Zarówno dokonanie wyboru, jak i płatności jest zoptymalizowane mobilnie, a każda dostawa może być śledzona w czasie rzeczywistym.

 

 

[1] Całkowita wielkość płatności PayPal w 2013 wyniosła $180 miliardów; oznacza to 24% wzrost z roku na rok, wg neutralnej podstawy walutowej.

[2] „Modern Spice Routes” – badanie PayPal-Nielsen analizujące 6 głównych rynków międzynarodowych: Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii, Chin i Brazylii; podkreśla główne globalne trendy i kierunki; Próba badania: ponad 6000 konsumentów online w wieku 18 lat i powyżej, którzy dokonali zagranicznych zakupów online w poprzednim roku.

[3] „PayPal Insights: e-Commerce and m-Commerce”, Badanie IPSOS Vantis dla europejskich rynków zlecone przez PayPal.

PayPal