Sektor farmaceutyczny zmierza w kierunku zwiększania transparentności działań. Wprowadzony Kodeks Przejrzystości i nowelizacja Kodeksu Dobrych Praktyk zmieni nie tylko kształt komunikacji, ale i wpłynie na wzrost potrzeb kadrowych oraz poszukiwane kompetencje – prognozuje HRK SA.

Zgodnie z Kodeksem Przejrzystości począwszy od 2016 roku wszystkie firmy członkowskie INFARMY, za wiedzą i zgodą przedstawicieli zawodów medycznych oraz organizacji ochrony zdrowia, udostępnią informacje na temat wysokości wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z wzajemną współpracą. Nowy Kodeks Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego wprowadził bardziej restrykcyjne zapisy w zakresie działań promocyjnych i marketingowych produktów leczniczych. Te samoregulacje branżowe pokazują, że organizacje farmaceutyczne pragną budować nową jakość działań rynkowych. To wpływa również na profil poszukiwanego pracownika.

„Wprowadzone regulacje sprawią, że pracodawcy będą jeszcze bardziej niż do tej pory zwracać uwagę na wysokie kompetencje, wiedzę i etykę przedstawicieli sił sprzedaży. Będą oni musieli świetnie rozumieć specyfikę branży i budować relacje handlowe oparte na najwyższych standardach. Jednocześnie w branży pojawią się nowe możliwości rozwoju kariery dla ekspertów z innych obszarów” – komentuje Piotr Uhlik, partner w HRK SA, menedżer HRK Pharma.

Kto będzie potrzebny?

Na straży działań zgodnych z polityką firmy i przyjętymi regulacjami branżowymi stoją działy zgodności (compliance[1]). Wraz z ciągłym zwiększaniem standardów działania i wprowadzaniem kolejnych zasad organizacje będą również wzmacniały personalnie te obszary.

„Ciekawe możliwości rozwoju kariery w działach zgodności znajdą prawnicy, osoby z wykształceniem z obszaru zarządzania oraz finansiści charakteryzujący się najwyższym poczuciem etyki zawodowej” – komentuje Piotr Uhlik, partner w HRK SA, menedżer HRK Pharma.

Jednocześnie firmy innowacyjne, aby pozostać konkurencyjne będą rozwijać struktury działu medycznego (medical), działu dostępu do rynków (market access) i działu relacji zewnętrznych (external affairs). Są to struktury kluczowe, obejmujące działania mające na celu uzyskanie refundacji sprzedawanych leków. W cenie będą menedżerowie i specjaliści właśnie z wyżej wymienionych obszarów.

Wzrost potrzeb zatrudnienia ekspertów o dużej wiedzy medycznej, jednocześnie posiadających doświadczenie w branży farmaceutycznej sprawi, że firmy będą musiały zmierzyć się z niedoborem sił specjalistycznych na rynku. Przełoży się to z jednej strony na większą konkurencję o najlepszych kandydatów, z drugiej na konieczność poszukiwań nowych pracowników w innych obszarach rynkowych.

„Obecnie szansę na zatrudnienie w działach medycznych mają głównie osoby z wykształceniem medycznym. Jednak rozwój rynku sprawi, że drzwi do tego sektora otworzą się dla absolwentów kierunków pokrewnych, np.: biotechnologii czy farmacji” – informuje Piotr Uhlik, partner w HRK SA, menedżer HRK Pharma.

Dział Opis[2]
Zgodności (compliance) odpowiedzialny jest za dbałość o przestrzeganie przez firmę zasad, spójność standardów, nadzoruje poprawność stosowania procedur w organizacji.
Medyczny (Medical) odpowiedzialny jest za całościowe wsparcie naukowe działów zajmujących się poszczególnymi  obszarami terapeutycznymi. Przeprowadza badania kliniczne, zajmuje się zagadnieniami związanymi z rejestracją leków.
Dostępu do Rynków (Market Access) odpowiedzialny jest za zagadnienia refundacji i polityki cenowej leków refundowanych.
Relacji Zewnętrznych (External Affairs) odpowiedzialny jest za politykę komunikacji firmy, angażowanie się w sprawy publiczne i kształtowanie relacji z środowiskiem zewnętrznym.

Wyzwania dla rynku farmaceutycznego

W stosunkowo krótkim czasie farmację czekają kolejne po skutkach ustawy refundacyjnej przeobrażenia. To rodzi duże wyzwania dla branży. Nowe regulacje mające na celu udoskonalanie standardów działania będą wymagały wdrożenia w życie i uświadomienia ich znaczenia pracownikom i partnerom firm. W takim momencie organizacje potrzebują menedżerów z ponadprzeciętnymi zdolnościami zarządczymi i komunikacyjnymi.

„Warto zatrudniać menedżerów, którzy będą nie tylko silni merytorycznie, ale będą posiadać wysokie umiejętności interpersonalne umożlwiające efektywne zarządzanie ludźmi w czasie zmiany. Istotne jest równoczesne zadbanie o spójne działania employer brandingowe” – podkreśla Piotr Uhlik, partner w HRK SA, menedżer HRK Pharma.

„Nowe kierunki rozwoju innowacyjnej branży farmaceutycznej wyznaczają także nowe standardy w komunikacji. I nie tylko chodzi tu o kontakty przedstawicieli medycznych ze środowiskiem medycznym, ale także komunikację wewnątrz każdej organizacji, która przyłączyła się do inicjatywy samoregulacji. Wdrażanie Kodeksu Przejrzystości powinno opierać się na dialogu ze środowiskiem medycznym, a także organizacjami pacjenckimi czy niezależnymi autorytetami z dziedziny etyki. Jednakże powodzenie komunikacji zewnętrznej w tym procesie w ogromnej mierze zależy od działań komunikacyjno-edukacyjnych zaplanowanych i zrealizowanych wewnątrz każdej z firm. Najpierw pracownicy powinni zrozumieć zachodzące zmiany i potrzebę zwiększenia transparentności. Muszą zrozumieć, że to oni i ich organizacje zmieniają standardy rynkowe, budując zupełnie nowy wizerunek innowacyjnej branży farmaceutycznej. Ponadto muszą w pełni akceptować te nowe standardy” – komentuje Renata Toczyska-Seliga, Dyrektor Działu

źródło: Corporate i Healthcare MSLGROUP.

1.W Polsce w firmach farmaceutycznych występuje angielskie nazewnictwo struktur.
2. Zaprezentowane opisy zadań działów firm farmaceutycznych dotyczą ogólnych tendencji. W rzeczywistości zadania w ramach działów poszczególnych firm mogą się częściowo różnić.