Dziennikarze branżowi słusznie zauważają, że IFA od kilku lat staje się główną sceną pokazową dla AGD. Segment ten z roku na rok rośnie, a na targach widoczny jest wzrost zainteresowania właśnie sprzętami kuchenno-domowymi. Nie ma się czemu dziwić – konsumenci z roku na rok zarabiają więcej, mają większe i bardziej nowoczesne mieszkania, chcą podążać także za panującymi trendami wnętrzarskimi. Specjalnie dla Was, postanowiliśmy się przyjrzeć targom i wybranym ekspozycjom, by sprawdzić, kto wyróżniał się na tle konkurencji, kto wprowadził użyteczne, innowacyjne fukncje i które z modeli pojawią się niebawem na polskich, sklepowych półkach.

Targi berlińskie z IFĄ na czele, przez kilka kolejnych dni prezentowały  zbliżające się nowości produktowe i aktualne trendy w danym segmencie rynku. Prezes Messe Berlin, dr Christian Göke, wielokrotnie powtarzał, że elektronika użytkowa rozwija się wyjątkowo dynamicznie, a granice  między urządzeniami a światem cyfrowym i tym fizycznym, zacierają się. Niezależnie od tego, czy jest to kuchnia, salon czy biuro i czy mamy do czynienia z rozrywką, opieką zdrowotną, odnową biologiczną, grami czy komputerami – wszystkie te sfery coraz bardziej skupiają się wokół Internetu rzeczy i domu „inteligentnego”. Na szczególną uwagę zasługują przy tym nowe trendy i grupy urządzeń, takie jak drony czy wirtualna rzeczywistość. Dzisiaj elektronika użytkowa łączy i kształtuje rzeczywistość. 

Aby potwierdzić słowa prezesa, warto przedstawić jeden z ostatnich komentarzy Jürgena Boynego, dyrektora globalnego ds. elektroniki konsumpcyjnej oraz badacza rynku GfK Retail and Technology. Stwierdził on, że obrót rynku cyfrowego pozostaje na wysokim poziomie. Dodatkowo dodał, że oczekuje się, że w 2017 i w 2018 r. będzie to około 950 miliardów dolarów całkowitej rocznej sprzedaży.

Nie bez kozery więc z każdym rokiem do Berlina przybywa coraz więcej gości biznesowych, konsumentów ostatecznych, ale i firm, które wystawiają swoje produkty. Organizatorzy nie podali jeszcze ostatecznego raportu z liczbą odwiedzin, jednak szacuje się, że targi odwiedziło ponad 160 000 gości, a wystawiło się ponad 1800 firm.

Co zaprezentowali nam producenci, podczas IFA 2018?

Zapierających dech w piersiach premier nie było, w większości skupiono się jednak na już znanych rozwiązaniach, ulepszonych pod kątem jakości czy szybkości pracy. Dużo mówiono o Smart Home, ale także o automatycznych rozwiązaniach, ułatwiających codzienne życie w domu i w kuchni. Liderzy rynku AGD postawili także na bardziej nowoczesne formy urządzeń, np. z wieloformatowymi wyświetlaczami czy funkcjami głosowymi. Stosuje się także sensory ruchu, ale także łączy funkcjonalność  kilku urządzeń w jednej bryle (przykładami były płyty indukcyjne z wyciągami czy pralki z podwójnym bębnem). Nie można zapomnieć także o wiodącym trendzie wyposażania AGD w funkcję bezprzewodowej kontroli (Bluetooth, Wi-Fi) – także w sprzęcie drobnym.

Smart Home podstawowym trendem we wszystkich branżach

Głównym trendem tergorocznych targów IFA w segmencie sprzętów domowym jest smart home. Niezaprzeczalnie, takie przymiotniki jak „intelingenty”, „connected” czy „virtual” były najczęściej używane w opisach najnowszych piekarników, lodówek, okapów, ekspresów do kawy czy robotów kuchennych. Na ekspozycjach obok AGD dołączony był tablet, dzięki któremu mogliśmy sprawdzać parametry kontrolne i funkcjonalne modeli. To ponoć przyszłość, mówią eksperci, ale czy rzeczywiście tak chętnie wybierana przez klientów? Tutaj branża nie daje jednoznacznej odpowiedzi: kiedy jedni producenci mówią, że sprzedaż piekarników z Wi-Fi czy lodówek z kamerami rośnie, inni natomiast uważają, że klienci potrzebują czasu do przekonania się o możliwościach takiego rozwiązania.

Rozpocznijmy od „inteligentnych ułatwień” i rozwiązań koncepcyjnych. Wśród propozycji marka LG i jej linia urządzeń kuchennych obsługujących Wi-Fi – LG Signature Kitchen Suite, która będzie się łączyć bezpośrednio z inteligentnym wyświetlaczem z Google Assistant.
Connected Living w wydaniu Samsunga. Do zdalnie sterowanego systemu sieci Smart Things możemy podłączyć piekarnik, lodówkę, klimatyzację, pralkę czy zmywarkę.
Samsung wykorzystał najnowszą lodówkę Family Hub, jako centralny punkt domu – wyświetlona projekcja pozwoliła zwiedzającym poznać funkcjonalność systemu Smart Things.
System pełnej integracji sprzętów zaprezentował także Bosch. Dzięki platformie HomeConnect mamy dostęp do AGD, ale także do innych sprzętów, jak oświetlenia, bramy garażowej, ogrzewania czy zabezpieczeń. Rozwiązanie to już działa w Polsce.
Po raz pierwszy w historii, Gorenje zaprezentowało linię zdalnie sterowanych urządzeń ConnectLife.

Pieczenie ulepszone – wprowadzenie nowych technik, lepszych komponentów oraz funkcji automatycznych

Funkcjonalność Smart Home, może i nie jest jeszcze tak po popularna w kraju nad Wisłą, jak na przykład w Chinach, ale światowe trendy pokazują, że sprzęty z Wi-Fi już niebawem zdobędą znaczący udział w rynku. Już dziś możemy podglądać stan pieczenia z poziomu tableta, dzięki zamontowanym we wnętrzu piekarnika kamerom. Już dziś też możemy mieć dostęp do YouTuba z poziomu drzwi piekarnika – dużo się dzieje, a na IFA udowodniono to dobitnie.

Trzymając się tematu pieczenia, mamy dla Was kilka technicznych smaczków. Wśród nich funkcja, która ma wpłynąć na komfort otwierania drzwi. Co cieszy, tak pionierski sposób otwierania zaprezentowała polska marka Amica. Funkcję OpenUp! zastosowano w najnowszych piekarnikach linii X-type. Amica postawiła na nowoczesny design z czarnym, szklanym frontem.

Samo rozwiązanie Amica OpenUp! skutecznie pomaga otworzyć piekarnik, na przykład wtedy, kiedy mamy zajęte ręce. Wystarczy delikatnie dotknąć frontowej części uchwytu, aby automatyczne zawiasy wysunęły drzwi piekarnika do przodu. Funkcja dość prosta technicznie, ale jakże innowacyjna i praktyczna.

Polski, mocny akcent na IFA, czyli wyjątkowe innowacje od marki Amica

Design ewoluuje i… powraca

Nowoczesna technika wzbogacona o najnowsze funkcje użytkowe to jedno, drugie to z pewnością wzornictwo. Ma ono nadal przy wyborze sprzętu kluczowe znaczenie, więc nie można pominąć stylistycznych smaczków. Polska firma może pochwalić się jednak różnorodnością w ofercie, bo oprócz nowoczesnej, nowej linii X-Type, pokazano wyjątkowo designerskie lodówki retro, inspirowane latami 50. XX w. (może to być dobry element biurowego wyposażenia dla nowoczesnego biznesmana, może być także elementem hotelowego wyposażenia. Idealnie nadaje się także do mieszkania, w którym duże znaczenie ma właśnie wzornictwo).

Oprócz tego, w Berlinie pokazano także lodówki z wielkoformatowymi ekranami, dzięki którym zobaczymy co mamy w środku bez otwierana drzwi, możemy z poziomu wyświetlacza zadzwonić też do bliskiej nam osoby czy obejrzeć film z instruktażem jak przyrządzić daną potrawę. Producenci dają konsumentom także możliwość wyboru, jak ma wyglądać ich lodówka. Wymienialne fronty, różnorodne wzory i kolory, a także możliwość cyfrowej personalizacji, to tylko przykłady.

System wymiennych frontów do lodówek Bosch – VarioStyle.
Siemiens zaprezentował m.in. nową serię lodówek premium do zabudowy. Seria iQ700 to przede wszystkim więcej miejsca w standardowych rozmiarach, system przedłużenia świeżości owocom i warzywom, a także nowy design z detalami wnętrza.
Polski producent w nowej serii X-type postawił na idealne spasowanie w linię meblową, a także przemyślane wyposażenie. Zastosowano np. pojemnik na przekąski SnackBox (na drzwiach) oraz deski np. na sery, owoce czy wędliny.
Sharp zaprezentował bogatą gamę lodówek, jednak najbardziej spektakularną była ta z systemem zasysania próżniowego Vacuum Bag.
Retro Style w wykonaniu marki Amica.

Pralki – co nowego?

Hoover zaprezentował m.in. najnowszy model AXI. Pralka to kolejna już propozycja „inteligentnego” sprzętu podłączonego do internetu. Oprócz tego, na szczególną uwagę zasługuje Kuchnia Przyszłości – wizja miejsca, w którym wszystkie urządzenia są połączone nie tylko z użytkownikiem poprzez aplikacje Hoover Wizard i Direct Voice, ale również same ze sobą. Świetnym przykładem jest piekarnik Vision 2.0 – centrum kuchni przyszłości – w którym za pomocą ekranu LCD można zarządzać pozostałymi sprzętami AGD w mieszkaniu.

Przede wszystkim nastawienie na jakość i szybkość prania – wspomagane m.in. parą wodną, nowymi konstrukcjami bębna czy zastosowaniem automatycznych systemów dozowania, które optymalnie dozują detergenty.

Amica dla przykładu postawiła na funkcjonalność nowej serii pralek i suszarek DreamWash (z programami parowymi SteamTouch, także dostępnymi w suszarkach oraz automatycznym dozowaniem OptiDose). Samsung zaś pokazał ponownie najnowsze osiągnięcie – nową konstrukcję bębna QuickDrive, zapewniającą szybkie i skuteczne rezultaty prania dzięki zastosowaniu osobno tylnej płyty bębna i zbiornika, poruszających się w innym kierunku. Haier postawił na pralki dwubębnowe, a Bosch na znane systemy takie jak i-Dos czy Pefect…

Spójne wzornictwo oraz zaawansowane parametry techniczne i funkcjonalne to z pewnością dobry opis najnowszych pralek i suszarek z serii SteamTouch,
Bosch postawił na znane już modele m.in. z serii Home Proffesional czy Serie | 4, 6 oraz 8. Pokazano także premierę pralkosuszarki z systemem i-Dos.

Nie zabrakło stylowych dodatków, np. podświetleń oraz samych, wielkoformatiwych wyświetlaczy LCD-TFT. Intuicyjna obsługa i w pełni cyfrowy panel sterowania, równie precyzyjny co w najnowszych smartfonach, wpływają na wygląd urządzeń.

Duże zaciekawienie gości stoiska Siemiensa wzbudziła zaprezentowana rok temu seria pralek i suszarek – Avangarde.