Wyniki badań przeprowadzonych w ramach nowej kampanii marki Milka pod hasłem „Kieruj się delikatnością” potwierdziły, że przełom sierpnia i września, czyli moment powrotu z wakacji, to okres zwiększonej nerwowości i napięcia. Dochodzi w nim do największej w skali roku liczby wypadków drogowych. To wtedy też ludzie okazują sobie mniej życzliwości na drodze i w komunikacji miejskiej. Jak wynika z raportu, w tym czasie co trzeci ankietowany nie ustępuje miejsca osobom starszym lub kobietom w ciąży. Co jednak ważne, Polacy zauważają w tym czasie zmianę swojego zachowania i w zdecydowanej większości pragną poprawy tej sytuacji. Pomoże im w tym Milka, dzięki której w komunikacji miejskiej i przy drogach wywieszone zostały plakaty i animacje zachęcające do okazywania sobie życzliwości.

Wraz z końcem wakacji na drogach zaczyna robić się tłoczno. Wracają korki, utrudniony ruch po mieście, a tłumy w komunikacji miejskiej związane z powrotem do szkoły lub pracy sprawiają, że robimy się drażliwi i łatwej wyprowadzić nas z równowagi. Skupiamy się wtedy na swoich emocjach, niekoniecznie pamiętając o komforcie pozostałych członków ruchu i współpasażerów.

W ramach kampanii Milki „Kieruj się delikatnością” zespół ekspertów z dziedziny psychologii Uniwersytetu SWPS wykonał analizę desk research polegającą na przeglądzie statystyk na temat intensywności ruchu, liczby wypadków oraz zachowań uczestników ruchu drogowego w okresie przełomu wakacji i nowego roku szkolnego. Eksperci Uniwersytetu SWPS przeprowadzili też badania ilościowe z udziałem mieszkańców w wieku 18-64 lata z 11 największych miast w Polsce. Ich wyniki wskazują, że przełom sierpnia i września to dla Polaków okres zwiększonej nerwowości i napięcia, w którym dochodzi do większej liczby wypadków drogowych. W sierpniu jest ich blisko dwa razy więcej niż w lutym. Ludzie okazują sobie wtedy na drodze i w komunikacji miejskiej mniej życzliwości i zauważają ogólne pogorszenie atmosfery podczas podróżowania do pracy czy szkoły. Dlaczego tak się dzieje tłumaczy dr Magdalena Nowicka z Katedry Psychologii Różnic Indywidualnych SWPS: „Jak pokazują wyniki badań empirycznych przeprowadzonych przez zespół holenderskich badaczy pod przewodnictwem Jeroena Nawijna nasz poziom szczęścia przed wyjazdami wakacyjnymi jest zwykle dużo wyższy niż zaraz po nich. Niezwykłym optymizmem wydaje się nas nastrajać perspektywa wakacji. Niestety, ci z nas którzy z nich wracają, czują się emocjonalnie podobnie do tych, którzy ich nie planują bądź nawet gorzej. Są często sfrustrowani, napięci i pozbawieni życzliwości wobec otoczenia. Potwierdzają to wyniki naszego raportu zrealizowanego na zlecenie Milki. 36% badanych zapowiada, że ich powrotowi z urlopu towarzyszyć będzie niezadowolenie, a blisko co czwarty Polak spodziewa się w tym czasie także stresu. Z kolei wyniki badań atmosfery panującej na drodze i w komunikacji miejskiej nasuwają tezę, że negatywne emocje mogą odpowiadać za zwiększoną liczbę wypadków oraz zdarzeń drogowych, do których dochodzi w okresie końca wakacji.

Materiał prasowy

Delikatność w praktyce, czyli…?

Przede wszystkim chodzi o małe, ale ważne gesty, które z powodzeniem mogą stanowić kodeks dobrych praktyk na drodze: ustępowanie pierwszeństwa pieszym, zwracanie uwagi na rowerzystów i motocyklistów, aż wreszcie – najogólniej rzecz biorąc – okazywanie wyrozumiałości wobec wszystkich pozostałych członków ruchu oraz troska o wzajemne bezpieczeństwo. Robert Chilimończyk, kierowca warszawskiego autobusu znany jako Wesoły Kierowca, który zasłynął dzięki codziennemu rozbawianiu Warszawiaków i zachęcaniu ich do wzajemnej życzliwości doskonale wie, jak bardzo istotne są pozytywne zachowania w komunikacji miejskiej: „Codziennie jestem świadkiem zarówno pozytywnych, jak i negatywnych reakcji pasażerów,  ale cieszy mnie to, że wiele z nich reaguje odpowiednio, gdy zwróci się im uwagę np. że w autobusie jest starsza osoba, która potrzebuje miejsca. Jeżeli chcemy zmian na lepsze, musimy inspirować siebie nawzajem do takich gestów.”

A czy Polacy kierują się delikatnością?

Zgodnie z wynikami raportu, prawie połowa Polaków uważa, że atmosfera panująca w komunikacji miejskiej i na drodze jest przyjemna. Niestety, trochę więcej osób jest przeciwnego zdania. Jak się okazuje, problem nasila się w momencie, gdy Polacy wracają z wakacji – na gorsze niż zazwyczaj zachowanie ludzi wskazuje co trzeci ankietowany. W okresie powracania z wakacji 42% pasażerów zazwyczaj ustępuje miejsca osobom starszym lub kobietom w ciąży. Jednocześnie co trzeci z nich przyznał, że tego nie robi. 36% Polaków pomaga osobom niepełnosprawnym przy wsiadaniu i wysiadaniu, podczas, gdy 30% nie ma w zwyczaju takiej praktyki. Najmniej osób, bo tylko 29%, zdejmuje z pleców plecaki w przypadku tłoku, co może się wiązać z mniejszą znajomością tej zasady.

A jak sytuacja wygląda na drogach? Blisko 40% wszystkich badanych uważa, że kierowcy w okresie powracania z wakacji ustępują pierwszeństwa pieszym. Zdaniem 35% Polaków jest wprost przeciwnie. Gorzej sytuacja przedstawia się w przypadku wpuszczania innych samochodów na pas, którym się jedzie – ponad 40% osób uważa, że kierowcy tego nie robią.  Jak wiadomo, takie zachowanie sprzyja powstawaniu korków, dlatego w trosce o lepsze samopoczucie kierowców warto zmienić tę tendencję. Atmosfera na drogach i w komunikacji miejskiej nie jest idealna, ale co najważniejsze, prawie wszyscy Polacy (90%) pragną polepszenia sytuacji. „Pamiętaj, że jednego dnia możesz być kierowcą, a drugiego pieszym i odwrotnie! O empatii nie zapominaj również w komunikacji miejskiej. Oderwij się od własnych myśli i zwolnij miejsce osobie, która bardziej go potrzebuje. Zdejmij plecak w zatłoczonym pojeździe, nie zastawiaj drzwi… Kieruj się delikatnością, a na pewno wszystkim będzie milej” – dodaje dr Magdalena Nowicka.

Z pomocnym rozwiązaniem przychodzi Milka, która po raz kolejny rusza z czułym przekazem inspirującym Polaków do okazywania serdecznych gestów. W nowej kampanii pod hasłem „Kieruj się delikatnością” przez cały wrzesień czekoladowa marka będzie zachęcać do tego, aby być życzliwym na drodze oraz w komunikacji miejskiej. – Jako marka, która od lat mobilizuje Polaków do bycia delikatnymi, chcemy zwrócić uwagę na realny problem społeczny i wyjść mu naprzeciw z pomocnym rozwiązaniem. Komunikaty Milki inspirujące kierowców i pasażerów do pozytywnych zachowań w podróży pojawią się w całej Polsce na billboardach przy drogach, wiatach autobusowych i tramwajowych oraz na ekranach w komunikacji miejskiej – mówi Paulina Polubiec, Junior Brand Manager marki Milka, Mondelez Polska. Wierzymy, że kierowanie się delikatnością na drogach bezpośrednio wpływa nie tylko na samą atmosferę i komfort podczas przemieszczania się, ale i bezpieczeństwo, które powinno być priorytetem niezależne od okoliczności – dodaje.