W chwili obecnej, wszystkie banki w poszukiwaniu kolejnych klientów i nerwowym nadążaniu za modnymi trendami, cały czas próbują intensywnie wchodzić w nowe obszary sprzedażowe. Reklamują więc szeroko swoje dodatkowe usługi e/m-commerce, oferty zniżkowe, rozbudowany dedykowany marketing, sprzedaż produktów i usług poprzez strony bankowe, oraz programy lojalnościowe. Strategia ta zdaje się jednak nie przynosić zamierzonych efektów. Klienci banków coraz częściej zaczynają narzekać, że systemy bankowe, z których korzystają, powoli zmieniają się w portale sprzedaży produktów i usług dowolnego typu.

Jednak oferowane im kolejne „szyte na miarę” (według banków) produkty i promocje nie budzą już u nich większego zainteresowania”. Oferty te są bowiem szeroko dostępne w klasycznych portalach sprzedażowych i porównywarkach cenowych, a więc nie wnoszą dla nich nic nowego. Klienci banków oczekują natomiast większego, fachowego wsparcia w skutecznym gromadzeniu środków finansowych, a nie kolejnych zachęt do ich wydawania, z czym nawet bez pomocy banków, radzą sobie doskonale – dopóki wystarcza im środków na koncie.

Firma Softax wychodząc na przeciw tym oczekiwaniom stworzyła całkowicie nowy system bankowy pod nazwą LogoBank. W przeciwieństwie do innych systemów na rynku, LogoBank ma aktywnie i skutecznie wspierać użytkownika rachunku bankowego w jego trafnych decyzjach finansowych, stając się jego Personal Finance Assistant’em, czyli osobistym doradcą finansowym.

Sercem systemu jest innowacyjny moduł analityczny, który korzystając z ogromnej , zgromadzonej wiedzy o danym kliencie banku, (związanej z posiadaniem informacji gdzie i na co właściciel konta wydaje codziennie pieniądze, ile wynoszą jego przychody i jakie regularności występują w jego płatnościach, itd.), jest w stanie skutecznie poradzić użytkownikowi, jak może lepiej i „bardziej dochodowo” zarządzać swoimi środkami finansowymi. Wyjątkowość systemu Logobank polega również na tym, że system potrafi „zapamiętać, przewidzieć i zaplanować” jego następne wydatki, potrzeby i zobowiązania (np. zbliżający się termin zapłaty za ubezpieczenie domu, samochodu, kolejne raty za nowe mieszkanie, zbliżający się urlop, święta itd.). Dzięki temu LogoBank, jest w stanie dostarczyć użytkownikowi istotne informacje o jego kondycji finansowej i wskazać korzystne dla niego rozwiązania finansowe, których za chwilę będzie potrzebował. Przykładowo, jeśli użytkownik systemu chce kupić jakiś produkt, to system nie wskaże mu najtańszej/najlepszej oferty, tylko po przeanalizowaniu jego obecnej sytuacji finansowej, podpowie mu, czy korzystniej dla niego będzie kupić towar za gotówkę, czy może lepiej postarać się o dobry kredyt. Jednocześnie największą zaletą LogoBank jest możliwość dostępu do zbierania i analizowania  informacji finansowych  o kliencie on-line (które jest sporym wyzwaniem technologicznym) i w obecnych systemach finansowych, jest dużą rzadkością.

Kolejnym ważnym wyróżnikiem systemu LogoBank firmy Softax, jest całkowicie nowy interfejs obsługi. W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów bankowych, gdzie interfejs obsługi był zazwyczaj odbiciem palety produktowej banku, LogoBank wprowadza całkowicie nową jakość. Sercem systemu jest pole wyszukaj/wykonaj, analogiczne jak pole wyszukiwania google’a. W polu tym użytkownik może wpisać dowolną frazę związaną z jego finansami, a system stara się dopasować na podstawie analizy języka naturalnego, profilu klienta i dostępnych reguł analitycznych, najlepszą oczekiwaną odpowiedź. Jednocześnie system jest inteligentny i potrafi czytać skróty myślowe, co wyjątkowo ułatwia obsługę. Przykładowo, jeżeli klient jest ciekawy, czy przyszła już jego pensja, nie musi już przeglądać historii i szukać przelewu przychodzącego od pracodawcy. Wystarczy, że wpisze w polu wyszukiwania „Czy przyszła już pensja?” a system zrozumie jego pytanie i wyświetli wymaganą informację (pieniądze są już na koncie lub, ich jeszcze nie ma).

Z punktu widzenia łatwości obsługi najistotniejszy wydaje się fakt, że system LogoBank jest także dostępny w postaci aplikacji na urządzenia mobilne (opartych na systemie Android i OS) oraz ma wbudowany moduł rozpoznawania mowy. Użytkownik aplikacji może więc wydawać polecenia głosowo (bez konieczności korzystania z klawiatury), a system LogoBank rozpozna i wykona żądane polecenia głosowe, dzięki czemu korzystanie z systemu jest wyjątkowo łatwe i praktyczne nawet dla osób niewidomych i niepełnosprawnych ruchowo.

Warto podkreślić, że kluczem rozwiązania Softaxu nie jest rozpoznawanie języka naturalnego, lecz jego moduł analityczny. Na pytanie „Czy starczy mi do następnej wypłaty?” system nie tylko obliczy już wydane środki finansowe, ale też przedstawi zestawienie przyszłych, stale zleconych (np. czynsz, prąd) i co ważniejsze, przewidywanych wydatków do czasu następnej wypłaty. Na tym jednak możliwości systemu LogoBank się nie kończą. Dodatkowo, użytkownik zostanie także poinformowany, kiedy skończą mu się pieniądze, z jakimi płatnościami może poczekać oraz z jakimi kosztami się to wiąże. Jest to idealne rozwiązanie dla klientów płacących raty kredytowe. System LogoBank znając przychody i dokonując analizy wydatków może przewidzieć, czy wystarczy nam na zapłacenie raty w tym miesiącu, czy następnym kwartale.

System LogoBank, koncentruje się na wsparciu klienta w jego 3 podstawowych potrzebach bankowych: stałej kontroli stanu jego finansów, panowaniu nad rozliczeniami i profesjonalnym wsparciu w decyzjach finansowych. Zdecydowaną różnicą w porównaniu z klasycznymi systemami obsługi klienta, jest skuteczność i trafność analizy. Oferty dla klienta są mu przedstawiane tylko wtedy jeżeli naprawdę może ich potrzebować do podjęcia właściwej decyzji, a nie dlatego, że bank właśnie uruchomił nową kampanię produktową i chce mu „wcisnąć” jakiś nowy produkt. System jest więc osobistym wirtualnym doradzą finansowym klienta banku, dostępnym tylko dla niego przez cały czas i skutecznie dba o stan jego finansów.

 

Krzysztof Krzos – Business Development and Sales Director w firmie Softax