Home Finanse Konto w banku zintegrowane z usługami księgowymi

Konto w banku zintegrowane z usługami księgowymi

Firmowe konto bankowe połączone z wyszukiwarką nieopłaconych faktur i wygenerowanych deklaracji podatkowych? Nadal jedynie mBank i Idea Bank pozostawiają do dyspozycji mikrofirmy konto w pełni zintegrowane z usługami księgowymi online. Dodatkowy pakiet księgowy jej właściciel znajdzie aktualnie w 5 na 18 ofert banków – wynika z kolejnego zestawienia Tax Care.

Z zestawienia Tax Care wynika, że oferty rachunków firmowych banków, które współpracują z licencjonowanymi biurami rachunkowymi, można policzyć na palcach jednej ręki – na ankietę wysłaną przez Tax Care do 18 banków odpowiedziało 5. Najwyższy poziom zautomatyzowania takiej współpracy mają mBank i Idea Bank, które bezpośrednio z poziomu internetowego konta bankowego umożliwiają mikrofirmie obsługę jej dokumentów księgowych. W pozostałej trójce znajdują się PKO BP, Deutsche Bank i Alior Bank. Naszą ankietę wypełnił też ING Bank – posiada on firmowe konto bankowe zintegrowane z usługami księgowymi online, jednak oferuje je wyłącznie przedsiębiorcom prowadzącym tzw. pełną księgowość i dlatego nie znalazł się w zestawieniu.

Bank zintegrowany z „księgową” w mBanku i Idea Banku

W wielu przypadkach prowadzenia biznesu na skalę mikro, jego właściciel używa programu do wystawiania faktur, korzysta z usług biura rachunkowego, do którego kilka razy w miesiącu dostarcza osobiście lub elektronicznie dokumenty oraz posiada firmowe konto bankowe, z którego m.in. opłaca obliczone przez księgową składki ZUS i podatki. Prezentowane w zestawieniu Tax Care konta bankowe pozwalają zmodernizować ten proces i to już od kilku zł miesięcznie.

Mikroprzesiębiorca, który wykupił pakiet usług biura rachunkowego online, po zalogowaniu się do firmowego konta w mBanku i Idea Banku może 24h na dobę przeglądać i opłacać dokumenty przygotowane przez księgową – np. wygenerowane przelewy do ZUS i fiskusa. W mBanku takiej usługi dostarcza Cyber Productivity – operator platformy SuperKsięgowa, a w Idea Banku sieć biur księgowych Tax Care. Właściel firmy może też korzystać z wyszukiwarek zaksięgowanych przychodów i wydatków, szukając dokumentów po numerze, dacie wystawienia i terminie płatności, kontrahencie, wartości czy statusie płatności. Logując się do banku, wystawi też faktury (z własnym logo, zaliczkowe, cykliczne) i je ureguluje. Systemy nie przekierowują posiadacza rachunku bankowego do innego konta, chronionego drugim loginem i hasłem, zatem przemieszcza się on pomiędzy kontem bankowym a dokumentami księgowymi, bez konieczności ponownego logowania.

Na tym de facto kończą się podobieństwa. Inaczej niż w mBanku, we wszystkich pakietach Idea Banku właściciel firmy otrzymuje wsparcie indywidualnego biura rachunkowego. Ceny różnicowane są standardowo, m.in. od formy opodatkowania działalności i liczby generowanych w miesiącu dokumentów. W mBanku darmowy pakiet START oznacza samodzielne księgowanie własnych dokumentów, dopiero pakiet KOMFORT i PREMIUM zawierają obsługę biura rachunkowego. Poza tym po zalogowaniu się do konta w Idea Banku przedsiębiorca ma także pod ręką konkurencyjną w stosunku do mBanku ofertę usług dodatkowych – może zamówić naprawę usterki swojego laptopa, abonament prawny, medyczny, usługę telekomunikacyjną, a także dołączyć do programu FitSport i w ramach jednego karnetu korzystać z różnych obiektów sportowych.

mBank przypomni kontrahentowi o płatnościach

Oferty obydwu banków zapewniają mikroprzedsiębiorcy monitoring nieopłaconych faktur sprzedażowych i zakupowych. W obydwu dostanie on też alert o zbliżających się płatnościach, jednak w pakietach dostępnych w Idea Bank zarówno SMS-em jak i mailem, a w mBanku jedynie SMS-em i tylko przy wyborze pakietu PREMIUM lub po wykupieniu płatnej opcji w pakietach START i KOMFORT. We wszystkich pakietach mBanku przypomnienie pojawi się za to w serwisie transakcyjnym. W przeciwieństwie do Idea Banku, mBank daje możliwość wysłania z poziomu rachunku firmowego przypomnienia o płatnościach oraz monity do kontrahentów.

Idea Bank pozwoli zaoszczędzić

Wybierając najtańsze pakiety usług księgowych online zintegrowanych z kontem bankowym mikroprzedsiębiorca w ciągu pół roku w Idea Banku zapłaci o ok. 70 zł mniej niż w mBanku. Koszty maleją, jeśli dołożyć do tego brak opłat za prowadzenie rachunku firmowego w Idea Banku – przez 6 miesięcy konto w mBanku może kosztować właściciela firmy od 0 zł do 150 zł. Ponadto, właściciel konta w Idea Banku otrzymuje pakiet 10-ciu darmowych wysyłek dokumentów do księgowej do wykorzystania przez rok. W mBanku koszt zamówienia kuriera wynosi 10 zł. Tańsza, na korzyść oferty Idea Banku, jest też usługa kadrowo-płacowa – o ok. 120zł mniej za półroczną obsługę jednej umowy o pracę.

W PKO BP właściciel rachunku zeskanuje fakturę i wyślę ją smartfonem

Nieco inaczej w zestawieniu prezentują się PKO Bank Polski i Deutsche Bank, które wynegocjowały dla mikrofirm tańszy dostęp do zewnętrznych kont internetowych służących do prowadzenia księgowości online. Ich oferty kont bankowych nie pozwalają zatem na prowadzenie księgowości i zarządzanie finansami firmy z jednego miejsca, bo usługi księgowości online nie stanowią integralnej części ich bankowości elektronicznej.

Przedsiębiorca, który otwiera rachunek w PKO BP, zyskuje półroczny bezpłatny dostęp do platformy usług księgowych szybkafaktura.pl. Po półrocznej promocji, miesięczna opłata wyniesie od ok. 9 zł za najtańszy abonament do kwoty powyżej 149 zł za Pakiet All Inclusive. Mimo, że ta platforma nie jest zintegrowana z rachunkiem bankowym, zakres oferowanych przez nią usług nie ustępuje dwóm poprzednim – księgowa obsługa firmy odbywa się tu w pełni elektronicznie, w tym obejmuje też wysyłanie kontrahentom alertów o płatnościach, a także automatyczne zestawianie należności czy śledzenie wysłanych faktur. Co więcej, użytkownik szybkafaktura.pl wszystko to może robić to ze swojego smartfona dzięki aplikacji mobilnej. Ponadto, przekazywanie dokumentów księgowej obywa się bez kuriera, ponieważ wprowadza się je automatycznie, dzięki rozpoznawaniu skanów (OCR).

Konto w Deutsche Banku z księgową na odległość

Z kolei właściciel rachunku w Deutsche Banku w ramach Pakietu Przedsiębiorczego może przez pół roku za darmo korzystać z zewnętrznej platformy księgowości online ifirma.pl. Mikroprzedsiębiorca korzysta tu z programu do wystawiania faktur czy monitoruje te niepłacone, ma nawet – jak w mBank i PKO BP – możliwość wysyłki monitów do kontrahentów w formie SMS i e-mail. W przeciwieństwie jednak do posiadaczy kont w mBanku, Idea Banku czy PKO BP, nie ma wsparcia indywidualnej księgowej, nie może korzystać z opcji opłacania faktur, deklaracji podatkowych i ZUS oraz usług kadrowych. W samodzielnym prowadzeniu dokumentacji firmy jej właścicielowi pomagają tu jedynie eksperci księgowi dostępni bezpłatnie pod telefonem, mailem i czatem. Po zakończeniu promocji miesięczny koszt konta na ifirma.pl to 37,50 zł w pakiecie półrocznym oraz 45 zł w pakiecie miesięcznym.

Alior Bank z apetytem na więcej

Przedsiębiorcy zainteresowani e-księgowością pod uwagę powinni wziąć też interaktywny portal zafirmowani.pl, którego właścicielem jest Alior Bank. Póki co daje on dostęp do samodzielnego księgowania online działalności rozliczanych wyłącznie w formie KPiR, a wsparcie można uzyskać jedynie w formie kontaktu z ekspertami z portalu. Portal wyróżnia jednak fakt, że księgowość online stanowi integralną część większego systemu wspierającego przedsiębiorczość, bo w ramach zafirmowani.pl użytkownicy mogą korzystać także z bazy dokumentów, wirtualnych wizytówek czy ofert specjalnych partnerów portalu, np. LINK4 czy T-mobile. Co więcej, portal jest bezpłatny, nie wymaga nawet zakładania rachunku w Alior Banku, a większość jego funkcjonalności jest dostosowana do ekranów telefonów. Alior Bank w tym roku planuje poszerzyć ofertę oraz zintegrować księgowość online z systemem transakcyjnym rachunku bankowego.

 

Atorzy: Anna Olesiejuk, Katarzyna Miazek, Tax Care