Polski Standard Płatności (PSP), operator BLIKA, jako pierwszy dostawca płatności mobilnych w Europie, wykonał testową integrację z systemem Standardised Proxy Lookup service (SPL). Dzięki temu możliwe będzie dokonywanie płatności na numer telefonu pomiędzy europejskimi bankami.

Usługa ma umożliwić wymianę danych niezbędnych do inicjowania płatności mobilnych pomiędzy osobami korzystającymi z rozwiązań P2P na poziomie ogólnoeuropejskim. 

– Przyłączenie się Polskiego Standardu Płatności do programu Standardised Proxy Lookup będzie ważnym krokiem w rozwoju polskiego systemu płatności mobilnych BLIK na poziomie europejskim. Docelowo, dokładnie tak, jak to działa w Polsce, klienci banków europejskich będą mogli korzystać z wygody przelewów na numer telefonu odbiorcy, bez względu na krajmówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności. – Przelewy na telefon BLIK zdały egzamin w Polsce, w ubiegłym roku użytkownicy zrealizowali ich już ponad 5 milionów. Chcemy wykorzystać potencjał BLIKA na poziomie europejskim – dodaje.

W schemat międzynarodowych płatności P2P zaangażowane będą trzy podmioty: operatorzy z kraju inicjującego przelew,  przyjmującego przelew oraz Standardised Proxy Lookup (SPL).
W pierwszej fazie, na podstawie numeru telefonu wybranego przez użytkownika aplikacji mobilnej, lokalny dostawca usługi prześle zapytanie o numer IBAN do systemu SPL. Następnie system przekaże żądanie do sieci zaangażowanych dostawców, którzy po weryfikacji własnych baz danych, wrócą z informacją na temat odbiorcy. W ostatnim etapie system SPL przekieruje pozyskane dane do lokalnego rozwiązania. Inicjujący dostawca otrzyma komunikat również w przypadku niepowodzenia. PSP w ramach testów obsłużył zarówno zapytania o IBAN przychodzące z SPL, jak i zapytania z BLIK kierowane do SPL.

Pomysł umiędzynarodowienia płatności P2P zrodził się w 2015 roku z inicjatywy Rady ds. Płatności Detalicznych w Euro (ERPB). Z kolei w grudniu 2017 Europejska Rada Płatności opublikowała regulamin, w którym określiła zasady uczestnictwa. Polski Standard Płatności uczestniczył w pracach nad projektem już od początkowej, inicjalnej fazy, przekazując innym uczestnikom doświadczenia związane z funkcjonowaniem przelewów na numer telefonu BLIK w Polsce.  Produkcyjne wdrożenie wysyłania i odbierania przelewów na telefon z użyciem usług SPL będzie wymagało zmian regulaminowych po stronie systemu BLIK oraz banków, które są jego uczestnikami.

Informacje o BLIK

BLIK to ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie informatyczne. Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, płacić w internecie i tradycyjnych sklepach, wypłacać i wpłacać gotówkę z bankomatów oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Santander Bank Polska. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbanku, Credit Agricole, Pekao SA, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.

Zobacz także:

6 trendów, które w 2019 roku zmienią branżę IT