Ewa Walenda, redaktor prowadząca, magazyn „Personel i Zarządzanie”

BiznesTuba.pl: Magazyn jest na rynku od 1994 roku. Ostatnio przeszedł wiele zmian – nowe działy, logo, szata graficzna. Co nowego czeka nas jeszcze w odświeżonym tytule?

Ewa Walenda: Od początku istnienia czasopismo przeszło wiele zmian. Zwłaszcza ostatnie lata były dla redakcji czasem nieustannego poszukiwania odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób zaspokoić wciąż zmieniające się potrzeby czytelników. Dlatego też powołałam Radę Programową, która będzie naszym najważniejszym, ale oczywiście nie jedynym źródłem wiedzy o potrzebach czytelników i opinii o rozwoju pisma. Będziemy stale doskonalić „Personel i Zarządzanie”, by stał się magazynem jeszcze dojrzalszym i użyteczniejszym.

BiznesTuba.pl: Branża HR również przeszła intensywną transformację? Jakie zmiany czekają ją w najbliższych latach?

Ewa Walenda: To prawda, działy HR przeszły olbrzymią transformację w ciągu ostatnich dekad z administratora danych stały się w wielu organizacjach prawdziwym partnerem biznesowym. Myślę, że to jednak nie koniec ewolucji działów personalnych. Funkcjonujemy bowiem w zmiennym, niepewnym, złożonym i wieloznacznym środowisku zwanym VUCA. Środowisko to zaczyna przenikać do świata biznesu, powodując lęk przed przyszłością. Pojawiają się zaskakujące sytuacje, a my nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie będą ich skutki. Jest to również dużym wyzwaniem dla działów HR, bowiem zmienia się rynek pracy i coraz trudniej pozyskać wysoko wyspecjalizowanych pracowników. Jeśli już uda się ich zrekrutować, to wyzwaniem jest zmotywowanie, zaangażowanie i utrzymanie takich osób w firmie.

BiznesTuba.pl: Jakich kompetencji będzie potrzebował HR-owiec przyszłości?

Ewa Walenda: Już dziś można zaobserwować, że firmy poszukują specjalistów do działów HR o zupełnie nowych kompetencjach. Są to między innymi eksperci od employer brandingu, którzy dbają o budowanie wizerunku organizacji jako atrakcyjnego pracodawcy, analitycy danych HR, którzy poradzą sobie z obróbką olbrzymiej liczby danych nie tylko kadrowych, oraz HR biznes partnerzy, którzy będą wspierać menedżerów w zarządzaniu pracownikami.  Kompetencje HR-owca przyszłości nierozerwalnie będą się wiązać z wymaganiami, jakie będzie dyktowało dynamicznie zmieniające się otoczenie organizacji oraz rynek pracy. A to oznacza, że HR-owcy będą musieli stale poszukiwać nowych metod pracy, a także ciągle poszerzać swoją wiedzę, jako eksperta, który będzie potrafił zainspirować biznes do realizowania procesów HRM.  

BiznesTuba.pl: Środowisko pracy również ewoluuje. Jakie będą nadchodzące trendy w obszarze zatrudnienia pracowników?

Ewa Walenda: Wyzwaniem dla firm, zwłaszcza IT i nowych technologii, jest deficyt pracowników. W tych branżach mówimy już o rynku pracownika. Z tego powodu firmy te prześcigają się w oferowaniu różnego rodzaju programów poleceń czy benefitów, byle tylko zachęcić kandydata do aplikowania na dane stanowisko. Sytuacja taka zmusza organizacje do budowania spójnych strategii employer brandingowych, zwłaszcza skierowanych do młodego pokolenia. Ten trend z pewnością będzie się nasilał, ponieważ firmy będą chciały się zaprezentować jako atrakcyjni pracodawcy. Jednocześnie wyzwaniem dla nich będzie pogodzenie celów biznesowych z potrzebami pracowników czy kandydatów do pracy, którzy coraz częściej deklarują chęć zachowania równowagi między pracą a życiem osobistym oraz elastyczności w zatrudnieniu. Trendem, który przybiera na mocy, jest też walka o kandydatów do pracy w mediach społecznościowych. Do niedawna social media były tylko dodatkiem do tradycyjnego ogłoszenia, dzisiaj od rekrutera oczekuje się biegłości w poruszaniu na takich portalach, gdyż jest to niezbędne do osiągnięcia sukcesu w rekrutacji.

BiznesTuba.pl: Jakie są taktyki efektywnej motywacji pracowników?

Ewa Walenda: Trudno mówić o konkretnych taktykach motywacji, ponieważ każdego z nas może motywować zupełnie coś innego. Są nawet zwolennicy teorii, że techniki motywacyjne są nieskuteczne i nie należy ich stosować. Żeby pracownik poczuł się zadowolony i zaangażowany w wielu przypadkach wystarczy po prostu usunąć demotywatory (tzw. przeszkadzacze) w firmie. Każdy z nas chce przecież pracować w atrakcyjnym środowisku, wykonywać inspirujące i dające satysfakcję zadania, widzieć sens swojej pracy, mieć poczucie sprawstwa oraz przestrzeń samodzielności w wykonywaniu pracy zgodnej z własnymi wartościami i celami. A do tego poczucie bezpieczeństwa, przynależności, uczciwe i pewne wynagrodzenie, a także inspirującego lidera.

BiznesTuba.pl: Ostatnio coraz częściej słyszymy o nowych metodach rekrutacji takich jak grywalizacja czy poszukiwanie kandydatów bezpośrednio w miejscach, w których przebywają oni najczęściej. Czy w Polsce jest szansa na wprowadzenie niestandardowych form poszukiwania pracowników?

Ewa Walenda: Metody rekrutacji z zastosowaniem nowoczesnych technologii poniekąd wymusił rynek pracy, a konkretnie młode pokolenie, które jest mocno technologiczne. Młodzi ludzie szybko się nudzą i potrzebują nieustannej stymulacji, a rekrutacja z wykorzystaniem grywalizacji jest dla kandydatów generacji Y i Z bardziej atrakcyjna i angażująca. Firmy w Polsce już stosują niestandardowe formy rekrutacji. Podam dwa przykłady. Jeden dotyczył rekrutacji kandydata do internetowego biura podróży. Otóż kandydaci jeden z etapów rekrutacji odbyli w komorze aerodynamicznej. Natomiast drugi przypadek dotyczył rekrutacji specjalistów IT w pociągu z Łodzi do Warszawy. Firma poszukująca pracowników chciała pokazać, że nie trzeba jeździć do pracy do Warszawy, ponieważ praca jest w Łodzi.  Wszystko zatem zależy od pomysłowości rekrutera oraz zasobów, którymi dysponuje.

BiznesTuba.pl: Jakie są najważniejsze trendy HRM na Świecie? Czy Polska za nimi nadąża?

Ewa Walenda: Polska nie jest odludną wyspą, żyjemy w globalnym świecie, a wielkie korporacje mają międzynarodowy zasięg z jednostkami także w naszym kraju. Dlatego też wszelkie wyzwania czy trendy docierają do nas znacznie szybciej niż kiedyś. Wiele krajów boryka się z bezrobociem wśród ludzi młodych czy starzeniem się społeczeństwa. W Polsce mamy ten sam problem.

Z kolei według raportu „Global Human Capital Trends 2016. The new organization: Different by design” firmy Deloitte, najważniejszymi trendami są m.in.:

  • Zmiany organizacyjne– 92 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 6)
  • Przywództwo– 89 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 1)
  • Kultura– 86 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 5)
  • Zaangażowanie – 85 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 3)
  • Szkolenia– 84 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 2)
  • Myślenie projektowe– 79 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 7)
  • Zmiana kompetencji działu HR– 78 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 8)
  • Analityka zasobów ludzkich– 77 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 9)
  • Cyfryzacja HR– 74 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 4)
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi– 71 proc. uznało je za ważne lub bardzo ważne (w Polsce nr 10).

 

Firmy będą potrzebowały wielu systemowych rozwiązań, zaangażowanej kadry i odpowiednich zasobów, by móc sprostać tym trendom.