Kampanie SMS wykorzystywane w marketingu wciąż kojarzone są z wielkimi korporacjami dysponującymi dużymi budżetami na promocję. Wydaje się, że masowa wysyłka krótkich wiadomości tekstowych do klientów wiąże się z ogromnymi kosztami i nie jest to narzędzie dostępne dla małych i średnich przedsiębiorstw. Tymczasem taki sposób promocji z powodzeniem mogą wykorzystywać nawet przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Stosując taką formę komunikacji z klientem, nie tylko skutecznie dotrą z ofertą zwiększając sprzedaż, ale także zrealizują inne, nie mniej ważne cele: budowanie i podtrzymanie relacji z klientami, pozyskanie nowych czy budowanie wizerunku firmy stosującej nowoczesne rozwiązania.

Według ostatniego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej Polacy wysyłają prawie 52 mld SMS-ów rocznie. Liczba ta pokazuje dużą popularność takiej formy komunikacji, która jest jednym z narzędzi marketingu bezpośredniego. I chociaż masowa wysyłka SMS-ów kojarzy się z milionami wysyłanych wiadomości przez duże firmy, to może być również z doskonałym skutkiem stosowana w skali mikro. To skuteczny kanał komunikacji z konsumentami, którego potencjał ograniczony jest jedynie wyobraźnią marketera. Kampanię SMS może z powodzeniem wdrożyć w swoje działania marketingowe np. właściciel niewielkiej restauracji, pubu, sklepu odzieżowego czy zakładu fryzjerskiego. Przyjmując, że taki przedsiębiorca posiada już choćby niewielką bazę danych swoich klientów, w której znajduje się np. 300 kontaktów, koszt akcji promocyjnej nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.

„Baza danych z reguły jest najbardziej kosztowną częścią masowej wysyłki SMS-ów. Warto więc rozpocząć zbieranie danych o swoich klientach nawet wtedy, gdy prowadzimy niewielki biznes. Bazę można budować systematycznie, prosząc swoich klientów o wypełnienie krótkiego formularza w lokalu lub na stronie internetowej. Aby zachęcić do pozostawienia swojego numeru telefonu czy danych osobowych, można wypróbować kilka sposobów takich jak zorganizowanie konkursu, ankiety czy oferty – niespodzianki. Z perspektywy działalności firmy najważniejszy jest numer telefonu, warto jednak pozyskiwać więcej informacji od potencjalnych klientów co ułatwi nam w przyszłości targetowanie kampanii. Będziemy mogli wtedy prowadzić wysyłkę SMS-ów przy różnych okazjach, np. życzenia imieninowe, życzenia z okazji dnia kobiet. Oczywiście z upominkiem od firmy w postaci atrakcyjnego rabatu. Klienci którzy mieli już styczność z  firmą i korzystali z jej usług, nie będą traktowali otrzymywanych SMS-ów jako SPAM. Korzystając z bazy danych, w której są dane osobowe klientów, można wykorzystać spersonalizowane SMS-y, które sprawią że klienci poczują się wyróżnieni. To z kolei sprzyja z kolei budowaniu przywiązania do firmy.” – mówi Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Według raportów GUS w Polsce jest aktywnych 59 mln kart SIM co oznacza, że statystyczny Polak ma przynajmniej jeden telefon komórkowy. 96% wysyłanych SMS-ów jest odczytywanych, z czego zdecydowana większość w 15 minut od odebrania wiadomości. Koszt wysłania jednego SMS-a zależnie od dostawcy usług wysyłki wynosi około 5 groszy. Zaplanowanie dystrybucji wiadomości tekstowych np. do grupy 2 000 osób, powinno kosztować mniej, niż wydrukowanie takiej samej liczby ulotek. Skuteczność SMS-a jest dodatkowo znacznie wyższa, niż standardowego materiału drukowanego. W wiadomości może znaleźć się kod rabatowy, zaproszenie na degustację lub link do strony sklepu internetowego. Wykorzystując dwukierunkową komunikację firma może wciągnąć klientów w interakcję, co pozwala realizować ankiety, quizy i konkursy.

 

Infobip