Uruchomienie sklepu internetowego wcale nie jest trudnym zadaniem. Kwestie techniczne zwykle wykonuje zewnętrzna firma, a właściciele dbają o wyposażenie i logistykę sklepu. Wielu firmom wydaje się, że szeroka oferta i ładna szata graficzna przyciągną klienta i zagwarantują powodzenie biznesu. Nic bardziej mylnego. Aby wykreować zarabiającą na siebie markę trzeba pamiętać o stałym pozyskiwaniu ruchu na stronie, a do tego potrzeba wielu aktywnych działań. Z jakich promocji marketingowych warto skorzystać, kiedy budżet jest ograniczony?

Google AdWords

Jeżeli zależy nam na wysokiej skuteczności, szybkich efektach i dokładnych raportach z przebiegu działań reklamowych prowadzonych w Internecie, warto skorzystać z możliwości kampanii linków sponsorowanych (reklamy AdWords). Linki sponsorowane pojawiają się w wyszukiwarce wraz z naturalnymi wynikami, po wpisaniu przez klienta określonych haseł czy fraz. Kampania AdWords jest zatem najmniej inwazyjną formą kontekstowej reklamy internetowej i kieruje na stronę użytkowników zainteresowanych konkretną ofertą. Daje to gwarancję, że na stronę trafią potencjalni klienci, a nie ­­przypadkowi obserwatorzy, którzy nie są zainteresowani zakupem. Ponadto w ramach systemu Google AdWords istnieje możliwość emisji linków sponsorowanych w sieci reklamowej Google, w skład której wchodzą tysiące stron internetowych, w tym bardzo znane portale o wysokiej oglądalności. Warto pamiętać też o okresowych kampaniach związanych ze świętami czy wyprzedażami, wówczas, kiedy ruch w Internecie jest większy i wzrasta też szansa zakupów.

Najważniejsze zalety:

  • Natychmiastowe pojawienie sie reklamy w wyszukiwarce
  • Opłata tylko za kliknięcie w sponsorowany link i wejście potencjalnego klienta na swoją stronę, a nie za samo wyświetlenie reklamy AdWords,
  • Możliwość modyfikacji kampanii linków sponsorowanych podczas jej trwania – zmiana treści linków reklamowych, dodawanie lub usuwanie hasła czy na nowo dostosowanie kampanii do aktualnych możliwości budżetowych
  • Możliwość prowadzenia okresowych kampanii Adwords związanych ze świętami, wyprzedażami itp.

Remarketing

Remarketing to forma kampanii AdWords, pozwalająca na dotarcie do użytkowników, którzy już odwiedzili dany e-sklep. To reklama, która “chodzi” za klientem po różnych stronach internetowych. W tej kampanii bardzo ważne jest zarządzanie listami remarketingowymi, czyli zestawieniem użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę. Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców, którzy sami próbują stworzyć dla siebie kampanię remarketingową jest zapisywanie użytkowników do tej samej, ogólnej listy remarketingowej. W przypadku sklepu internetowego można oprócz ogólnej listy remarketingowej, na którą zapisani będą wszyscy użytkownicy, utworzyć osobne zestawienie, na które zapisywani będą tylko ci klienci, którzy dokonali zakup. Promocję można wtedy skierować np. do różnicy tych list, a więc do osób, które były na stronie, ale nie dokonały zakupu, odpowiednio dla tej grupy dobierając przekaz reklamowy. Kampania będzie wtedy znacznie efektywniejsza, a równocześnie tańsza.

Najważniejsze zalety:

  • Wzrost świadomości marki
  • Wzrost wiarygodności firmy
  • Powrót klienta, który zamierzał dokonać zakupu wcześniej i ostateczna finalizacja konwersji
  • Informacja dla klienta o aktualnych promocjach, rabatach, wyprzedażach

Google Merchant Center

Kolejnym nowoczesnym narzędziem dedykowanym sklepom internetowym jest Google Merchant Center. Dzięki tej usłudze właściciele e-sklepów mają możliwość przesyłania do bazy Google informacji o oferowanych przez nich produktach. Dostępny asortyment może zostać  wyświetlony za pomocą np. Google AdWords. W wynikach wyszukiwania potencjalnemu kupcowi przedstawiane są zdjęcia, nazwy oraz ceny towarów. Praktyka pokazuje, że reklama graficzna szybciej przyciąga wzrok, wzbudza ciekawość i zainteresowanie klienta. To doskonały bodziec do kliknięcia w ofertę i duże prawdopodobieństwo dokonania zakupu.

Najważniejsze zalety:

  • Reklama graficzna przyciągająca wzrok klienta
  • Potencjalny klient ma możliwość szybkiego podglądu zdjęcia oraz informacji dotyczących ceny i nazwy oferowanego przez wybrany sklep produktu
  • Sugestia w przypadku wyszukiwania przez klienta ogólnej grupy produktów np. dla frazy „sukienki na wesele”

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie (ang. SEO – Search Engine Optimization) to długotrwały proces, którego celem jest jak najwyższa pozycja strony w wyszukiwarkach internetowych na odpowiednie dla danej witryny słowa kluczowe. Pozycjonować stronę można na dwa sposoby: poprzez optymalizacje lub linki odsyłające do promowanej strony. Jednym z głównych źródeł pozyskiwania ruchu jest tzw. search engine results page. Użytkownicy trafiają do sklepu poprzez wpisywanie fraz, związanych z nazwą marki lub nazwą produktów. Warto starannie i ostrożnie dobierać frazy  tak, by wyświetlać się jak najdłużej i najtrafniej. Liczy się długotrwały efekt, dlatego spośród wielu dostępnych metod pozycjonowania stron internetowych należy wybrać najbardziej skuteczne i jednocześnie bezpieczne. Dzięki temu uzyskane wyniki są stabilniejsze, a rezultaty pozycjonowania – trwalsze.

Najważniejsze zalety:

  • Działanie stricte wspierające sprzedaż
  • Pozycjonując stronę firma łatwiej dotrze z ofertą do klienta, który jej aktualnie szuka, co w rezultacie może przełożyć sie na sprzedaż produktów i usług
  • Budowanie i umocnienie pozytywnego wizerunku firmy w sieci

Facebook

Nie powinniśmy lekceważyć promocji w mediach społecznościowych –  jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych. Właściwie wykorzystywane pomagają stworzyć pozytywny i silny wizerunek firmy i marki, prowadząc w prostej linii do zwiększenia sprzedaży. Przedstawmy przykład Facebooka, czyli doskonałego źródła wiedzy na temat obecnych i potencjalnych klientów, a także poznania  ich oczekiwań oraz wymagań. To także sposób na śledzenie trendów rynkowych oraz działań konkurencji. Co najważniejsze, kampanie w mediach społecznościowych nie wymagają dużych nakładów finansowych, aby firma zyskała wizerunkowo i sprzedażowo oraz dotarła do nowych klientów, którzy pragną identyfikować się z marką. Do najpopularniejszych reklam należy promocja postu bądź strony. W łatwy sposób możemy określać przekaz na podstawie: płci, wieku , lokalizacji , zainteresowań itp. Częstą formą jest także przeprowadzanie konkursów. O sukcesie decyduje pomysł, konsekwencja w działaniu, regularna aktywność, umiejętność prowadzenia dyskusji i zjednywanie sobie ludzi, czyli fanów, a przede wszystkim – wyciąganie wniosków z prowadzonych działań.

Najważniejsze zalety:

  • Niskie koszty reklamy
  • Tworzenie konkretnej grupy odbiorców
  • Szybkie odesłanie na stronę e-sklepu

A może „długi ogon”?

W przypadku sklepów prowadzących sprzedaż w branży, gdzie konkurencja jest duża warto pomyśleć o long-tail, czyli tzw. długim ogonie. Ta forma pozycjonowania opiera się na promowaniu wielu fraz (nawet do kilkuset), a także fraz składających się z kilku wyrazów. Słowa kluczowe są rozbudowane, a więc wzrasta prawdopodobieństwo, że klient trafi właśnie na naszą stronę. Ta forma promocji często jest tańsza i daje bardziej opłacalne efekty, niż pozycjonowanie na frazy ogólne.

Z przedstawionych sposobów promocji sklepy mogą skorzystać nawet przy ograniczonym budżecie, szczególnie jeśli we współpracy z firmą, wynegocjują model rozliczenia za efekt. Najważniejsze to, by klient zauważył ofertę i najlepiej od razu dokonał zakupu. Do mierzalności rezultatów i badania źródła konwersji warto skorzystać np. z Google Analytics, które pomoże w ocenie konkretnych metod i wybraniu tych najbardziej skutecznych.

autor: Łukasz Iwanek, Internetica.pl