Smak, wygląd oraz stosunek jakości do ceny – te cechy rodzimej żywności oceniają członkowie Loży Ekspertów Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” podczas organizowanych cyklicznie audytów. Pierwsza w tym roku, a jednocześnie dziewiętnasta w historii programu, atestacja produktów spożywczych odbyła się 27 stycznia br. w Czeladzi. Tego dnia eksperci ocenili w sumie 180 wyrobów i wyróżnili najbardziej wartościowe z nich. Zainteresowanie producentów godłem „Doceń polskie” nie maleje – znak programu pozwala im akcentować wysoką jakość i pochodzenie wyrobów.

Do udziału w audycie organizatorzy programu zakwalifikowali żywność z asortymentu 66 producentów reprezentujących 15 województw. Rekordzista zgłosił do oceny 12 produktów.

Warunkiem udziału w atestacji jest posiadanie tzw. polskiego akcentu – czynnika wyrażającego związek żywności z naszym krajem. Dania gotowe, nabiał, wypieki, napoje, przetwory, wędliny, owoce, słodycze, makarony, wyroby marek własnych – wszystkie artykuły spożywcze, które wzięły udział w certyfikacji wyprodukowano na terenie Polski; z rodzimych składników lub na podstawie tradycyjnej receptury.

Każdy ze 180 wyrobów został oceniony indywidualnie przez Lożę Ekspertów, czyli grono specjalistów z branży spożywczej. Jurorzy przyznali produktom spożywczym punkty w skali od 1 do 10 za smak, wygląd, jak również stosunek jakości artykułu do jego ceny. Godło promocyjne nadawane jest tylko wyrobom, które uzyskają minimum 7,5 punktu. Żywność z maksymalnymi notami natomiast jest honorowana tytułem TOP PRODUKT.

Certyfikaty są nadawane na dwa lata, po upływie tego okresu wytwórca może ubiegać się o ponowne przyznanie wyróżnienia – nagrodzony wcześnie produkt jest kolejny raz sprawdzany przez Lożę Ekspertów. Jeśli wynik powtórnej certyfikacji także jest pozytywny, producent nadal może promować żywność znakiem „Doceń polskie” – wyjaśnia Marek Bielski, twórca Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. W trakcie styczniowej certyfikacji jury oceniło raz jeszcze kilkanaście wyrobów. – O sile znaku promocyjnego świadczą również zgłoszenia od laureatów programu, którzy starają się uzyskać certyfikaty na kolejne wyroby ze swojego asortymentu – dopowiada M. Bielski.

Przeprowadzona 27 stycznia certyfikacja była pierwszą w tym roku, a zarazem dziewiętnastą w historii programu „Doceń polskie”. Zainaugurowane w 2011 roku przedsięwzięcie jest realizowane pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Charakterystyki laureatów styczniowego audytu i informacje o nagrodzonych wyrobach będą publikowane na blogu programu, pod adresem blog.docenpolskie.pl. Kolejna, jubileuszowa, certyfikacja odbędzie się w II kwartale 2016 roku.

Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”