Już blisko 90% Polaków korzysta z telefonów komórkowych, a ponad połowa ma dostęp do Internetu – wynika z najnowszych danych UKE[1] na temat rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce. Z roku na rok maleje natomiast liczba użytkowników telefonii stacjonarnej. W 2014 r. 23% osób deklarowało, że korzysta z telefonu stacjonarnego, z kolei w roku ubiegłym wskaźnik ten był o 8% wyższy.

Jak wynika z najnowszego raportu przeprowadzonego na zlecenie UKE, najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną pozostaje telefonia komórkowa – korzysta z niej już 88% Polaków. Dla porównania w ubiegłym roku wynik ten był o 2% niższy. Biorąc pod uwagę ostatnie cztery lata odsetek osób korzystających z telefonu komórkowego wzrósł o blisko 4%.

– Badanie przeprowadzone przez UKE potwierdza, że rynek telekomunikacyjny rozwija się w naszym kraju niezwykle dynamicznie. Polskie społeczeństwo jest otwarte na nowości technologiczne, co potwierdza również szybko rosnąca liczba użytkowników smartfonów. Posiada je już blisko połowa Polaków, co daje nam ponad 30% wzrost na przestrzeni ostatnich trzech lat. – komentuje Paweł Jamiołkowski, dyrektor zarządzający porównywarki usług telekomunikacyjnych PanWybierak.pl.

Dynamicznie rosnąca liczba użytkowników smartfonów wiąże się również z tym, że wśród ofert operatorów przeważają telefony nowej generacji, a dla 37% Polaków atrakcyjne telefony w ofercie to jeden z głównych czynników jej wyboru. Do innych istotnych czynników, którymi kierują się klienci na etapie poszukiwania oferty zaliczają się: zasięg (63%), jakość połączenia (59%) oraz atrakcyjna cenowo oferta (55%).

Polacy w sieci

Ponad połowa Polaków (58%) posiada dostęp do Internetu, z którego korzysta przede wszystkim w domu (92%), a rzadziej w pracy (40%). Częstotliwość użytkowania jest bardzo wysoka – prawie połowa badanych (43%) korzysta z Internetu codziennie. Internetem posługują się przede wszystkim ludzie młodzi. Niespełna 12% osób powyżej 60. roku życia deklaruje regularne korzystanie z usług internetowych. Decydując się na dostawcę Internetu stacjonarnego ponad połowa Polaków (63%) wskazało korzystne warunki oraz atrakcyjność oferty jako najważniejsze na początkowym etapie poszukiwania[2]. Dodatkowo, klienci zwracają uwagę na takie elementy jak: dostępność połączenia, stabilność łącza czy prędkość połączenia.

– W momencie wyboru oferty Internetu stacjonarnego często kierujemy się jedynie ceną. Jest to oczywiście kluczowy element, ale warto zwrócić uwagę na inne kwestie. Przy zakładaniu Internetu istotna jest prędkość pobierania i wysyłania danych oraz obecność opłaty aktywacyjnej. Gotowe oferty operatorów mogą nie uwzględniać naszych wszystkich oczekiwań, dlatego warto najpierw samemu sprawdzić dostępne usługi, a następnie negocjować z operatorem proponowaną ofertę. – sugeruje Paweł Jamiołkowski, dyrektor zarządzający PanWybierak.pl.

Koniec telefonów stacjonarnych?

Z każdym rokiem spada liczba osób korzystających z telefonu stacjonarnego. Jak wynika z badania UKE, telefon domowy obecny jest przede wszystkim u osób starszych (60 lat i więcej), jednak i w tej grupie jest to już niecałe 50% użytkowników. Wśród wszystkich badanych korzystanie z telefonu stacjonarnego zadeklarowało 23% osób, czyli o 8% mniej niż w roku ubiegłym. Połowa z nich przyznała, że korzysta z tej formy komunikacji ze względu na przyzwyczajenie. Telefony stacjonarne służą głównie do połączeń lokalnych, które wykonywane są kilka razy w tygodniu. Biorąc pod uwagę obecne tempo spadku użytkowników telefonów stacjonarnych, można się spodziewać, że za trzy lata całkowicie znikną.

 

[1] Według raportu „Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2014 roku. Raport z badania klientów indywidualnych” zrealizowanego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

[2] Wg badania pt. „Proces wyboru ofert telekomunikacyjnych” zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie PanWybierak.pl w lipcu 2014 r.

źródło: PanWybierak.pl