Matti Makkonen, nazywany „ojcem SMS-ów” to główny pomysłodawca nowoczesnej technologii do porozumiewania się, która znacząco wpłynęła na nasze życie. Fiński inżynier 16. kwietnia skończyłby 67 lat.

Krótkie wiadomości tekstowe są wysyłane przez ludzi codziennie na całym świecie. Ich uniwersalna forma, możliwość szybkiego kontaktu z drugą osobą bez względu na dostęp do internetu spowodowały wręcz masowe przesyłanie informacji zarówno w obszarze biznesowym, jak i konsumenckim. Łączność i kontakt bezprzewodowy był odpowiedzią inżynierów na rosnące potrzeby społeczeństwa. Wśród osób, którym w tym aspekcie zawdzięczamy najwięcej jest Matti Makkonen – pomysłodawca i ojciec SMS-ów.

Skromny inżynier i jego idea

Urodzony w 1952 roku, fiński inżynier w obszarze komunikacji mobilnej, ukończył studia na wydziale elektrotechniki w Oulu Technical College. Makkonen pracował w ważnych przedsiębiorstwach zajmujących się komunikacją, m.in. w Nokia Networks, Tele Finland oraz Finnet. W 2008 r. Makkonen odebrał nagrodę „The Economist Innovation Award” w kategorii informatyka i telekomunikacja za osiągnięcia nad wiadomościami tekstowymi. To z czego powinniśmy go zapamiętać to stworzenie idei SMS-a, który na dziesięciolecia opanował komunikację mobilną na świecie.

Fin na swój pomysł wysyłki wiadomości tekstowych na telefony komórkowe podobno wpadł jedząc pizzę w jednej z kopenhaskich restauracji, a następnie przekazał go jedynie lokalnemu dziennikarzowi. Makkonen swój pomysł oficjalnie przedstawił na konferencji telekomunikacyjnej w 1984 roku. Inżynier nie będąc do końca przekonanym, iż ten wynalazek podlega opatentowaniu, nie ubiegał się o wyłączność nad nim, tym samym nie zdobywając znacznych korzyści finansowych. Zmarł w 2015 roku, ale jego koncept stał się ponadczasowy.

Zobacz też:

Lokalnie nie znaczy gorzej. Jak promować małą firmę dzięki SMS-om?

 

Od pierwszego telefonu…

Za osobę, która ideę Makkonena wprowadziła w życie uważa się brytyjskiego inżyniera Neila Papwortha. Zajęło to aż osiem lat. 3 grudnia 1992 roku, jako jeden z pracowników telefonii Vodafone postanowił rozesłać krótką wiadomość SMS o treści „Wesołych Świąt” za pomocą komputera bezpośrednio na telefon do swoich kolegów.

Dwa lata później, po tym wydarzeniu nastąpił wielki przełom w procesie przesyłania zwięzłych komunikatów. W 1994 roku wypuszczono na rynek pierwszy telefon komórkowy Nokia 2010, dzięki któremu możliwe było pisanie i wysłanie SMS-ów z telefonu na telefon za pośrednictwem różnych sieci komunikacyjnych.

Początkowo SMS-y miały informować klientów o występujących problemach operatorów sieci, zmianach w opłatach operatora itp. Jednak, gdy przesyłanie wiadomości okazało się możliwe przez telefony komórkowe, szybko uznano SMS-y za ogólnodostępną formę kontaktu.

W 20. rocznicę wysyłki pierwszego SMS-a, dziennikarz BBC przeprowadził z Finem wywiad za pośrednictwem… SMS-a.

– Byłem szczęśliwy, widząc rozwój w zespole GSM. Nie uważałem stworzenia SMS za osobiste osiągnięcie, ale coś co powstało w wyniku wspólnych wysiłków, zebrania pomysłów i napisania specyfikacji usług na ich podstawie – napisał Makkonen w odpowiedzi na jedno z pytań.

Zobacz też:

Jak SMS wspiera mundial?

do kluczowego kanału komunikacyjnego

 

– Obecnie wiadomości tekstowe służą nie tylko do przesyłania informacji lub załączników MMS, ale również są bezpośrednią formą w komunikacji masowej B2C oraz B2B. Według aktualnego raportu SerwerSMS.pl najczęściej wykorzystuje się SMS-y w celu wysyłki ofert handlowych dla klientów (60,7%). Następnie w 54,1% przypadków wysyłane są powiadomienia lub przypomnienia, np. status przesyłki. Wiadomości tekstowe służą też za komunikaty wewnętrzne (28,7%) oraz w podtrzymaniu dobrych relacji z klientami czy jako życzenia urodzinowe (25,4%) – mówi Daniel Zawiliński, managing director Platformy SerwerSMS.pl, stanowiącej ważne wsparcie w masowej wysyłce krótkich wiadomości tekstowych.

SMS stanowi dziś jeden z ważniejszych sposobów na dotarcie do możliwie szerokiej grupy odbiorców w krótkim czasie. Dobry przepływ informacji to także podstawa funkcjonowania organizacji w jej strukturach wewnętrznych, jaki i zewnętrznych.

Wciąż popularne pozostaje korzystanie ze świadczeń SMS Premium na rzecz loterii, płatnych grafik czy głosowania w programach telewizyjnych, co deklaruje aż 60,8% ankietowanych. Co ciekawe znaczna ilość, bo 71,2% badanych korzysta z usług wiadomości Premium, wspierając tym samym inicjatywy charytatywne.

W 2012 roku, w 20. rocznicę istnienia SMS-ów dziennikarz BBC we wspomnianym wcześniej wywiadzie zapytał Makkonena, czy jego wynalazek przetrwa kolejne 20 lat. – 20 lat to długi czas… Wierzę, że niezawodne, wygodne w użyciu wiadomości tekstowe pozostaną na zawsze.

Wiele wskazuje na to, że miał rację.

Mat. prasowy