Home Polecane Indeks szczęśliwości, czyli co motywuje pracowników?

Indeks szczęśliwości, czyli co motywuje pracowników?

Stale zmieniający się rynek pracy, rosnący udział pokolenia millenialsów oraz ewolucja oczekiwań stawianych pracodawcom sprawiają, że motywowanie i budowanie zaangażowania pracowników nabierają znaczenia w bardzo szybkim tempie. Coraz większą rolę odgrywają dodatkowe świadczenia pozapłacowe, w tym m.in. programy z zakresu corporate wellness. Jednocześnie pracownicy coraz częściej oczekują, że praca będzie nie tylko miejscem budowania kariery zawodowej, ale także umożliwi realizację pasji i osobistych marzeń. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG, pracownicy przykładają dużą wagę do marzeń, a ich realizacja ma bezpośredni wpływ na poczucie szczęścia.

 Pracownik w centrum uwagi

Skuteczna motywacja i utrzymanie zaangażowania pracowników jest jednym z ważniejszych wyzwań stojących obecnie przed pracodawcami. Stworzenie komfortowego środowiska pracy, wspierającego rozwój pracowników ma nieoceniony wpływ na ich kreatywność i efektywność, a w konsekwencji, na budowanie przewagi konkurencyjnej firmy.

Dbając o satysfakcję pracowników i rekrutując talenty, pracodawcy niejednokrotnie obok podstawowych świadczeń płacowych oferują szeroki wachlarz pozapłacowych świadczeń dodatkowych, których celem jest motywowanie i budowanie zaangażowania pracowników.

Firma audytorsko-doradcza KPMG od lat inwestuje w budowanie środowiska pracy sprzyjającego rozwojowi pracowników i umożliwiającego w pełni wykorzystywanie ich potencjału. W odpowiedzi na potrzeby pracowników i z myślą o komforcie pracy został stworzony zintegrowany program Corporate Wellness KPMG Care & Stay.

W ramach programu KPMG Care & Stay pracownicy m.in. biorą udział w warsztatach z zakresu zdrowego odżywiania, dbają o kondycję fizyczną w ramach trzynastu sekcji sportowych KPMG, wspólnie ćwiczą jogę, korzystają w pracy z masaży, a także mają do dyspozycji świeże owoce i soki. Tworzymy przyjazne miejsce pracy, które dzięki ludziom jest wyjątkowe. KPMG to nie tylko jasna ścieżka kariery i praca w międzynarodowym środowisku, ale również miejsce inspiracji i realizacji pasji – mówi Magdalena Maruszczak, dyrektor działu marketingu i komunikacji w KPMG w Polsce.

Wpływ realizacji marzeń na poczucie szczęścia wśród pracowników

Z badania przeprowadzonego we wrześniu 2016 r. wśród pracowników firmy audytorsko-doradczej KPMG wynika, że marzenia i możliwość ich realizacji odgrywa istotną rolę w ich życiu. 90% ankietowanych przyznało, że marzenia są ważne. Co ciekawe, poczucie szczęścia nie zawsze musi się wiązać ze zrealizowaniem marzenia – dla przeważającej większości już sama praca nad realizacją marzeń daje poczucie szczęścia (82% odpowiedzi). Pracownicy podchodzą racjonalnie do swoich marzeń – ponad 85% respondentów oceniło marzenia jako osiągalne.

Nasi pracownicy są jednocześnie profesjonalistami w zakresie swoich specjalizacji zawodowych i ciekawymi świata pasjonatami, którzy mają odwagę realizować marzenia. Staramy się stworzyć jak najlepsze warunki do realizacji tych marzeń, wierząc że zadowolony pracownik to dobry i zmotywowany pracownik – mówi Magdalena Maruszczak, dyrektor działu marketingu i komunikacji w KPMG w Polsce.

3 na 4 pracowników KPMG określiło siebie jako osoby szczęśliwe i zadowolone z życia. Największy odsetek takich pracowników odnotowano w grupie ze stażem pracy 8-10 lat. Analizując wyniki przez pryzmat różnych obszarów specjalizacji, najwyższy poziom zadowolenia z życia wskazały osoby pracujące w audycie.

Sytuacja zawodowa 47% pracowników uległa poprawie w ciągu ostatnich 5 lat

Z badania przeprowadzonego wśród pracowników KPMG wynika, że środowisko pracy ma wpływ na realizację marzeń. 92% ankietowanych w ciągu ostatnich 5 lat spełniło przynajmniej jedno marzenie, a prawie połowa (47%) co najmniej trzy marzenia. Zrealizowane marzenia były związane najczęściej z poprawą sytuacji zawodowej, rozwijaniem pasji lub hobby, podróżami oraz kształceniem się i zdobywaniem certyfikatów zawodowych.

Kobiety częściej chcą podróżować, a mężczyźni rozwijać hobby

Badani pracownicy na pytanie o czym marzą najczęściej wskazywali podróże (57%) i rozwijanie pasji lub hobby (52%). Zauważalny jest trend, zgodnie z którym na marzenia związane z podróżami częściej wskazują kobiety, a mężczyźni na pasje i hobby. Marzenia wymieniane przez pracowników w dalszej kolejności dotyczyły m.in. sytuacji finansowej, wykształcenia oraz zakupu mieszkania lub domu.

Ponad 2/3 pracowników stara się rozwijać hobby, które najczęściej jest związane ze sportem (m.in. piłka nożna, bieganie, pływanie, żeglarstwo), podróżami (oddalone rejony Azji, obu Ameryk i Australii) oraz nauką (m.in. szkolenia i certyfikaty związane z wykonywanym zawodem, nauka języków obcych czy kursy fotografii). 90% badanych wskazało, że realizowanie hobby sprawia, że są szczęśliwi.

Najczęściej wymienianymi czynnikami, które stoją na przeszkodzie w realizacji marzeń pracowniczych są ograniczenia finansowe (68%), brak odpowiedniej ilości czasu (48%), a także brak wystarczającej motywacji i cierpliwości (17%).

O badaniu:

Analiza „Indeks szczęśliwości” powstała na podstawie badania przeprowadzonego we wrześniu 2016 r. wśród 481 pracowników KPMG w Polsce. Badanie zostało zrealizowane, aby poznać marzenia pracowników firmy, obszary, których one dotyczą oraz zależności pomiędzy marzeniami a poczuciem szczęścia. Badanie zostało przeprowadzone przy pomocy ankiety online i kwestionariusza papierowego.

 

KPMG