Rynek gier szkoleniowych rozwija się w błyskawicznym tempie. W perspektywie pięciu najbliższych lat jego wartość ma wzrosnąć aż dwukrotnie, zbliżając się do imponującej kwoty 8,1 mld dolarów.

Przyszłość rynku szkoleniowego stanowią przede wszystkim nowoczesne gry learningowe, dostarczające niezapomnianych wrażeń i olbrzymiej rozrywki. Wiedza przekazywana jest tutaj przy okazji – i to stanowi właśnie kluczowy aspekt gryrywalizacji jako ciekawej alternatywy dla typowych, często też zwyczajnie nudnych, szkoleń.

W Polsce szczególną popularnością cieszą się również gry planszowe, które wykorzystywane są nie tylko podczas szkoleń, ale także w trakcie różnego rodzaju warsztatów i wyjazdów integracyjnych. Dlaczego warto wdrożyć je do firmy?

Gry odpowiedzią na wyzwania rynku szkoleniowego

Szkolenia przeprowadzane tradycyjnie, zazwyczaj w formie wykładów, bywają nużące i co za tym idzie – nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Największym wyzwaniem rynku szkoleniowego jest zatem dostarczanie nowych form edukacyjnych, angażujących uczestników i dostarczających im przyjemności z procesu nauki. Pracodawcom coraz częściej zależy na organizowaniu szkoleń w pełni dopasowanych do konkretnych potrzeb zespołu lub pojedynczych pracowników. W związku z tym poszukują nowoczesnych rozwiązań, dzięki którym da się wykreować środowisko odzwierciedlające codzienne sytuacje biznesowe.

W Polsce działa obecnie wiele firm szkoleniowych wyspecjalizowanych w grywalizacji. Znaczna część gier wykorzystywana jest przez uczelnie wyższe oraz firmy organizujące wyjazdy integracyjne. Dużą popularnością cieszą się nie tylko gry na licencji z innych krajów, ale również te, wyprodukowane w Polsce.

Planszowe gry szkoleniowe i integracyjne

Szczególny rozwój polskim rynku gier zauważyć można w obrębie planszowych gier szkoleniowych oraz gier integracyjnych. Do złudzenia przypominają one gry tworzone typowo dla rozrywki. I taki jest właśnie ich cel. Dzięki wykorzystaniu doświadczenia i zabawy w nauce, gry stanowią skuteczne narzędzie do rozwoju kompetencji pracowników. Angażują ich w sposób naturalny, pokazując typowe zachowania i codzienne sytuacje.

Jeżeli celem gry szkoleniowej ma być wdrożenie nowej wiedzy, pozwala ona przećwiczyć konkretne umiejętności w sytuacji odzwierciedlającej biznesową rzeczywistość. Z kolei w przypadku gier wykorzystywanych na przykład w ramach organizacji spotkania integracyjnego dla doświadczonych już pracowników, możliwe jest dokładne zaobserwowanie ich typowych zachowań i zrozumienie ich konsekwencji, a co za tym idzie – wdrożenie ewentualnych zmian czy też działań korygujących.

Ciekawa fabuła gry sprawia, że jej uczestnicy zaczynają angażować się w nią w sposób naturalny, a to z kolei daje możliwość wnikliwej obserwacji ich typowych zachowań w podobnych sytuacjach zawodowych. Do tego dochodzi jeszcze presja czasu i rywalizacja, które dodatkowo podkreślają pewne błędy w ich zachowaniach.

Gry szkoleniowe dostarczają rozrywki, służą integracji uczestników i pozwalają na praktyczne zastosowanie wdrażanej wiedzy. Można je z powodzeniem wykorzystywać w ramach szkoleń z umiejętności miękkich i twardych, warsztatów, spotkań zespołowych i wyjazdów integracyjnych, a także budowania marki pracodawcy i spotkań typu Assessment/Development Center.

Realizm gier i zbliżenie ich do sytuacji biznesowych, znanych na co dzień uczestnikom, pozwala na łatwe przełożenie doświadczeń z nich płynących na sytuacje rzeczywiste. Gry szkoleniowe stanowią obecnie najbardziej atrakcyjną formę przekazywania wiedzy i rozwoju kompetencji. Stanowią doskonałą alternatywę dla tradycyjnych form edukacyjnych, wykorzystywanych zwłaszcza w nauczaniu osób dorosłych. Efektywność przyswajania wiedzy za pomocą tego rodzaju narzędzi jest także zdecydowanie większa.

 

 

 

 

Źródło: biuroprasowe.pl