Home Biznes Sport Mistrzostwa Świata 2018: ile zarobią uczestnicy Mundialu?

Mistrzostwa Świata 2018: ile zarobią uczestnicy Mundialu?

Biznes sportowy to wyjątkowo dochodowa branża. Jak informuje Nano Interactive, zdobywca pucharu dostanie niespełna 40 mln dolarów! A nagród jest przecież znacznie więcej…

FIFA 2018 przeznaczy na nagrody dla wszystkich uczestniczących zespołów aż 400 mln dolarów! To rekordowa, pokaźna suma zostanie podzielona na 32 zespoły, biorące udział w Mistrzostwach Świata 2018. Już „na starcie”, każda z drużyn dostanie w przeliczeniu ok. 30 mln złotych, nie licząc zwrotu kosztów. Ewidentnie widać skalę wydatków, jeśli porównamy tę sumę choćby z wydatkami na mistrzostwach we Francji – 20 lat temu cała pula wynosiła 103 miliony dolarów.

 

38 mln dolarów trafi do najlepszej drużyny, zdobywca drugiego miejsca zaś otrzyma 28 mln dolarów, a trzecia – 22 mln dolarów.

 

Polski zespół już za zakwalifikowanie się do turnieju w Rosji otrzymał do podziału 10,5 mln zł. Najwięcej przelano na konta Roberta Lewandowskiego oraz Piotra Zielińskiego – po 560 tysięcy zł. Na konto trenera Adama Nawałki wpłynęły 4 mln zł.

FIFA na ostatnim turnieju w Brazylii zarobiła na czysto 2,6 mld dolarów, odnotowując przychód na poziomie 4,8 mld dolarów, gdzie koszty stanowiły 2,2 mld dolarów. Eksperci szacują, że tegoroczne profity piłkarskiej federacji będą na podobnym poziomie co w trakcie poprzedniej imprezy. Natomiast Rosja na organizację imprezy wyda rekordową kwotę 19,2 mld dolarów. Sam zakup praw do telewizyjnych transmisji przez Fox oraz Telemundo kosztował 1,25 mln dolarów. Wymienione koncerny medialne prawdopodobnie na tym nie stracą, bo dzięki piłkarskiemu turniejowi w Rosji, globalne wydatki na reklamę zwiększą się w tym roku o 7,4 proc. do poziomu 628 mld dolarów – tak wynika z prognoz firmy eMarketer. W Polsce rynek reklamowy może urosnąć, dzięki piłkarskiemu świętu, o około 5 proc. – przewidują eksperci Nano Interactive. Ich zdaniem obok bardzo dobrej koniunktury rynkowej, która nakręca wzrost wydatków na reklamę w naszym kraju, to właśnie mundial będzie główną przyczyną wzrostu całego rynku.

Biznes opiera się także na głównych sponsorach Mistrzostw, są nimi: Adidas, Coca-Cola, Grupa Wanda, Gazprom, Qatar Airways, Hyundai i Visa.