Coraz mniej pracowników marzy o pracy na całe życie. Obecnie profesjonaliści chętniej decydują się na zmianę firmy, jeśli nowy pracodawca zagwarantuje lepsze warunki współpracy i realne szanse na rozwój. Z drugiej strony wielu profesjonalistów preferuje budowanie wieloletnich relacji z pracodawcą, pozostając w jednej firmie przez długi czas. Jest to strategia, która niesie za sobą wymierne korzyści, jednak w momencie podjęcia decyzji o zmianie pracy, stawia przed kandydatem ogromne wyzwanie.

Dla pracowników, którzy w jednej firmie spędzili kilka lub nawet kilkanaście lat, poszukiwanie nowej pracy wiąże się z dużym stresem oraz licznymi obawami. W tym czasie rozbudowali swoją sieć kontaktów zawodowych, nawiązali przyjacielskie relacje ze współpracownikami oraz zyskali swobodę działania w firmie. Najprawdopodobniej zdobyli też kwalifikacje i wiedzę, która uczyniła ich ekspertami w danej dziedzinie. Jednak w każdej karierze prędzej czy później nadchodzi moment, w którym warto dokonać zmian i rozwijać się w nowym środowisku, obfitującym w zawodowe wyzwania. W naturalny sposób wiąże się to ze stresem i strachem przed nieznanym.

Pracodawcy również mają obawy przed zatrudnianiem osób, które przez długi czas nie zmieniały pracy. Wieloletnie doświadczenie, wiedza ekspercka i lojalność wobec pracodawcy to niezaprzeczalnie bardzo cenne atuty w rekrutacji. Z drugiej jednak strony, długi staż w jednej firmie poddaje w wątpliwość umiejętność przystosowania się do zmian oraz otwartość kandydata na odmienne sposoby wykonywania zadań.

Jaką strategię przyjąć w poszukiwaniach pracy, aby przekonać do swojej kandydatury rekruterów, kiedy od wielu lat nie zmieniało się pracy? Eksperci Hays Poland radzą, aby postawić na pewność siebie, pamiętać o swoich osiągnieciach i otworzyć się na nowe możliwości.

PRZEDE WSZYSTKIM PEWNOŚĆ SIEBIE

Trudno przekonać do siebie pracodawcę, jeśli kandydat sam nie wierzy w swój sukces. Po długiej przerwie w poszukiwaniu pracy może brakować nam pewności siebie, jednak odpowiednie przygotowanie pomoże zrobić dobre pierwsze wrażenie.  ̶  Przed spotkaniem warto poćwiczyć odpowiedzi na pytania, które potencjalnie mogą paść ze strony rekrutera. Istotne jest również odświeżenie standardowej terminologii i wiedzy związanej z branżą – radzi Katarzyna Pączkowska, Executive Manager w Hays Poland. – Dobre przygotowanie w połączeniu z uśmiechem i kontaktem wzrokowym pomogą sprawiać wrażenie osoby pewnej siebie, co zdecydowanie ogranicza wątpliwości osoby prowadzącej spotkanie – dodaje.

KONCENTRACJA NA OSIĄGNIĘCIACH

Potencjalny pracodawca będzie chciał przede wszystkim dowiedzieć się, czy lata spędzone w firmie przyniosły dobre rezultaty i przełożyły się na konkretne sukcesy. W trakcie rozmowy warto nawiązywać do swoich osiągnięć oraz opisywać kolejne etapy ścieżki kariery. – Taka strategia podkreśli, że na przestrzeni lat pracy kandydat nie osiadł na laurach, lecz aktywnie rozwijał się w strukturze firmy. W ten sposób wytłumaczy także swoją motywację do zmiany i pokaże, że wykorzystał wszystkie możliwości rozwoju w obecnej organizacji, co było równoznaczne z decyzją o poszukiwaniu zawodowych wyzwań u innego pracodawcy – komentuje ekspertka Hays.

Opisując osiągnięcia oraz przebieg kariery, warto również podkreślać swoją znajomość branży. Dobrą praktyką jest opisywanie nie tylko posiadanych kwalifikacji i wiedzy, ale także sposobów na jej stałą aktualizację – uczestnictwo w szkoleniach, lekturę branżowej prasy lub przynależność do organizacji zrzeszających specjalistów w danej dziedzinie.

UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA RELACJI

Kwestią, która budzi obawy rekruterów i pracodawców jest także umiejętność budowania i rozwijania relacji. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które przez długi czas pracowały w jednym zespole dobrze znanych współpracowników. Zdaniem Katarzyny Pączkowskiej, należy podkreślać sytuacje, które wymagały nawiązania relacji z osobami nieznajomymi, np. praca projektowa, prowadzenie szkoleń dla nowoprzyjętych pracowników oraz uczestnictwo w biznesowych konferencjach. – Warto wcześniej przygotować przykład sytuacji, w której udało się szybko zbudować dobrą relację na gruncie zawodowym, co zaowocowało sukcesem – dodaje.

OTWARTY UMYSŁ

Kolejną obawą potencjalnego pracodawcy może być przywiązanie kandydata do praktyk i procedur obowiązujących w jednej firmie oraz trudności w przyjęciu innych standardów działania. Aby zapewnić rekrutera o otwartości na innowacje, osoba ubiegająca się o pracę powinna wspominać o projektach i sytuacjach, w których zastosowała odmienne podejście do zadań, wdrożyła pomysł na rozwiązanie problemu lub dostosowała schemat działania do zmiennej sytuacji rynkowej. Warto również zadawać pytania dotyczące modelu operowania firmy lub praktyk postępowania w określonej sytuacji.

POTRZEBA ZMIANY

Lojalność wobec pracodawcy jest ogromnym atutem przemawiającym na korzyść kandydata, jednak może być też zinterpretowana jako strach przed nieznanym. – Istotne jest przekonanie rekrutera, że w życiu zawodowym potrzebujemy zmiany i stąd wynika decyzja o poszukiwaniu nowej pracy – twierdzi Katarzyna Pączkowska – Stanowczo odradzam wypowiadania się w negatywnym tonie o obecnym pracodawcy. O wiele lepsze wrażenie uzyskuje się mówiąc o tych elementach oferty, które są z punktu widzenia kandydata najbardziej atrakcyjne – dodaje. Najlepszą odpowiedzią na pytanie o motywację do poszukiwania pracy jest przedstawienie korzystnych zmian, z którymi wiązałoby się podjęcie współpracy z inną firmą.

Wieloletni staż w jednej firmie może zapewnić kandydatowi przewagę w rekrutacji, tylko jeśli zostanie odpowiednio przedstawiony. Sztuką jest podjęcie decyzji i rozpoczęcie aktywnego poszukiwania pracy, a następnie rozwiewanie wszelkich wątpliwości, jakie może mieć potencjalny pracodawca. To z kolei jest niemożliwe bez pewności siebie i odpowiedniego przygotowania

 

Źródło: Hays Poland