Polacy coraz chętniej rezygnują z gotówki, a średnia liczba transakcji przy użyciu kart płatniczych wzrosła od 2010 roku aż czterokrotnie. Pod względem popularności płatności zbliżeniowych nasz kraj jest europejskim liderem. Preferencje klientów zmuszają sprzedawców do wprowadzenia właściwej infrastruktury transakcyjnej. Uruchomiony z początkiem czerwca br. Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego ma ułatwić firmom rozpoczęcie przyjmowania płatności elektronicznych.

Ustanowione 12 czerwca 2017 roku porozumienie Ministra Rozwoju i Finansów, Związku Banków Polskich oraz przedstawicieli Visa i Mastercard rozpoczyna Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego i służy przede wszystkim popularyzacji transakcji bezgotówkowych w Polsce wśród przedsiębiorców, którzy do tej pory nie przyjmowali tej formy płatności.

Dwustronne korzyści

Według badania Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności cyfrowe 2016”, transakcje kartą w sklepach stacjonarnych preferuje już 30% ankietowanych. Z punktu widzenia klienta wygoda i szybkość to największe zalety zakupów kartami płatniczymi. Skraca to jego czas oczekiwania w kolejce, a także cały proces transakcji. Dodatkowo, plastikowe karty można zabezpieczyć na wypadek kradzieży – w przeciwieństwie do gotówki, którą w takiej sytuacji trudno odzyskać. Wciąż jednak nie wszyscy sprzedawcy dają klientom możliwość płatności bezgotówkowych, głównie w obawie o wysokie koszty prowadzenia czy problemy techniczne. Wbrew pozorom jest to jednak tańsza alternatywa dla tradycyjnych transakcji, które w rzeczywistości generują liczne koszty ukryte. Sprzedawcy często nie zauważają, że ponoszą wydatki związane m.in. z wpłatami i wypłatami z rachunku bankowego, błędami w wydawaniu reszty, ubezpieczeniem czy kradzieżą gotówki, podczas gdy transakcje kartowe usprawniają proces obsługi klienta czy księgowania płatności. Wprowadzenie terminala oznacza więc większy komfort nie tylko dla klientów, ale też właścicieli sklepów oraz jego pracowników.

Wyższy poziom marketingu

Już 23% Polaków codziennie korzysta z karty płatniczej, z roku na roku spada też średnia kwota za pojedynczą transakcję, co pokazuje, że ta forma płatności staje się dla nas całkowicie naturalnym i wygodnym rozwiązaniem. Ta tendencja jest bardzo korzystna z punktu widzenia sprzedawców i analizy danych, gdyż otrzymujemy pełny wykaz aktywności klientów związanych z płatnościami kartą. Sukcesywnie zwiększająca się liczba płatności bezgotówkowych to także coraz większe możliwości marketingu transakcyjnego, który już teraz uważany jest za przyszłość marketingu – mówi Jarek Sygitowicz, współzałożyciel ZenCard, narzędzia do tworzenia programów lojalnościowych, opierającego się o marketing transakcyjny.

Dzięki marketingowi transakcyjnemu sprzedawca otrzymuje dostęp do danych o zakupach konsumentów dokonywanych „plastikiem”, a na podstawie dokładnej analizy może tworzyć spersonalizowane oferty i wysyłać dedykowane komunikaty. Działania marketingowe bazujące na poprzednich wyborach klientów pozwalają na skuteczne dopasowanie oferty do potrzeb kupujących, dzięki czemu wzrastają sprzedaż i obroty firmy.

Rosnąca popularność obrotu bezgotówkowego w Polsce wynika z obustronnych korzyści – klientów i sprzedawców. Płatności kartą to przede wszystkim wygoda, która w dzisiejszych czasach często decyduje o wyborach zakupowych klientów. Szybkość transakcji, brak wypłat z bankomatu czy wreszcie wady przy otrzymywaniu reszty, skutecznie przekonują Polaków do płacenia zbliżeniowo. Z kolei dla sprzedawców taka forma zapłaty oznacza nowe możliwości, szczególnie w zakresie analizy zachowań konsumentów czy planowania działań promocyjnych.

 

Źródło: ZenCard