Każda firma, która chce osiągnąć sukces w e-commerce, musi znać oczekiwania swoich klientów. Może je poznać za pomocą użycia narzędzi odpowiednio dopasowanych do potrzeb. Co zrobić, by zwiększyć swoją skuteczność i pokonać konkurencję?

„Tracking” (czyli śledzenie) to pojęcie niejednoznaczne. W przypadku e-commerce odnosi się ono do monitoringu, w którym jest kluczowym czynnikiem odniesienia sukcesu w e-handlu.

Można powiedzieć, że „śledzenie” jest najlepszym przyjacielem cyfrowego marketera. Pozwala on firmom na monitorowanie różnorodnych danych dotyczących obecnych oraz potencjalnych klientów w sieci i na kanałach mobilnych, a następnie wykorzystywanie zdobytych informacji w celu udoskonalenia świadczonych usług. O roli śledzenia w e-handlu opowiada Tomasz Gibas, założyciel Coders Center, czyli polskiej firmy specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań typu ECM oraz e-commerce.

Co zapewnia „tracking”?

Śledząc zachowania klientów w sieci, firmy często szczegółowo analizują ich ruchy. Sprawdzają także ile osób dokonuje ponownych zakupów oraz kwotę, którą każdorazowo wydają w sklepie internetowym. Jednak to zaledwie część możliwości, które oferuje „tracking”. Zaawansowany system pozwala przedsiębiorstwom na jeszcze dokładniejsze śledzenie działań klienta w sieci. Firmy mogą dowiedzieć się m.in. ile zysku przynosi każdy użytkownik, jakie jest źródło ruchu na stronie czy też uzyskać informacje o wartości produktów, które znajdowały się w koszyku, a z których klient zrezygnował.

Jak używać narzędzi trackingowych w biznesie?

Uzyskanie tych wszystkich danych pozwoli na dokładniejsze poznanie klienta, a w efekcie przygotowanie oferty dostosowanej do jego potrzeb. Z jednej bowiem strony klienci nie chcą czuć się w sieci osaczeni, z drugiej – w dzisiejszych czasach największą wagę przykładają do oszczędności czasu oraz cenią rozwiązania intuicyjne. Klikanie w kilka różnych miejsc, aby znaleźć poszukiwany produkt, to dla współczesnych konsumentów często zbyt dużo. Właśnie dlatego to specjalnie przygotowana oferta, czy też spersonalizowana wiadomość, którą klient zobaczy bez żadnego dodatkowego kliknięcia, są dziś gwarancją sukcesu na wymagającym rynku e-handlu.

Organizacje, które używają takich narzędzi jak „tracking”, muszą jednak robić to w odpowiedni i przemyślany sposób. Dobranie właściwych środków CMS oraz e-commerce wymaga wiedzy i dobrej znajomości branży. Korzystanie z usług firm oferujących takie rozwiązania daje gwarancje, że wprowadzone dane są poprawne, aktualne i bezpieczne. Jednak, aby tego typu narzędzia były skuteczne, dane muszą być weryfikowane systematycznie. Jednorazowa próba w tym wypadku nie wystarczy.

Wymiana informacji

„Tracking” jest pewnego rodzaju kompromisem lub wymianą informacji pomiędzy klientem a firmą. Jedna strona wyjawia swoje oczekiwania, dzięki czemu druga może je spełnić za pośrednictwem witryn e-commerce. Warto pamiętać, że aby ten proces przebiegał poprawnie, pomiędzy nimi musi być utrzymana interakcja, zarówno na stronie internetowej, jak i przez kanały mobilne.

Oczywiście „śledzenie” stanowi zaledwie niewielką część e-commerce. Dedykowane systemy są w stanie zapewnić o wiele więcej, szczególnie jeśli współpraca trwa od samego początku istnienia firmy. E-commerce jest w stanie wpłynąć na jej rozwój, a więc pomaga przedsiębiorstwu odnieść sukces na wymagającym rynku.

Źródło:  Coders Center,