PKP Intercity podejmuje współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych pociągów. 21 lutego agencja wykonawcza Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego i PKP IC podpisali list intencyjny o wspólnej realizacji projektów w ramach rządowego programu Luxtorpeda 2.0. Po stronie PKP IC to element strategii taborowej, w ramach której spółka zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów.

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017 roku przez Radę Ministrów.

– Wyznaczyliśmy i konsekwentnie realizujemy cele strategiczne, dzięki którym poprawia się jakość życia Polaków. Obok już prowadzonych przez NCBR: programów  INNOTABOR, Wspólnego Przedsięwzięcia z PKP PLK oraz programu GOSPOSTRATEG dziś uruchamiamy kolejną, ważną inicjatywę. Partnerstwo innowacyjne to bowiem nie tylko nowy sposób finansowania innowacji. To budowanie w Polsce takiego rynku, który przez lata będzie napędzał naszą gospodarkę – podkreśla Jarosław Gowin, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Kolej przyszłości i dużych inwestycji

PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą stworzenia innowacyjnych, nowoczesnych pociągów w ramach partnerstwa innowacyjnego. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców, opracowany zostanie innowacyjny tabor kolejowy, stanowiący odpowiedź na potrzeby PKP IC.  Planowane jest opracowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej,  elektrycznego zespoły trakcyjne (EZT) oraz składu typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 – 250 km/h. Na ten cel planuje przeznaczyć docelowo około 3,7 mld.