Home Biznes Dlaczego tak ciężko przebić się na rynku młodym przedsiębiorcom?

Dlaczego tak ciężko przebić się na rynku młodym przedsiębiorcom?

Według Eurostatu i obliczeń własnych Polskiej Rady Biznesu, średnia wieku typowego, polskiego przedsiębiorcy wynosi… 45 lat.

Jak informuje nas Polska Rada Biznesu, wynik ten i tak jest dobry – na tle krajów unijnych polscy przedsiębiorcy są stosunkowo młodzi – tylko w Estonii udział przedsiębiorców przed 40 rokiem życia jest wyższy niż w Polsce. Polskich przedsiębiorców nie omijają ogólnoświatowe tendencje demograficzne w biznesie, czyli starzenie się społeczeństwa. Na początku poprzedniej dekady typowy przedsiębiorca był o 2,7 roku młodszy niż obecnie. Zauważalna jest także kilkunastotysięczna grupa przedsiębiorców, którzy już dawno mają wiek emerytalny za sobą.

A wpływ na ten stan rzeczy ma chociażby doświadczenie osób starszych, liczba kontaktów biznesowych czy chociażby istnienie ogólnego stereotypu, że osoba starsza, jest z reguły mądrzejsza niż ta młodsza. Dodatkowo, zbyt „różowe okulary” młodych przedsiębiorców sprawiają, że optymistyczna wiara w biznesowy sukces pali plan na panewce. Młodzi przedsiębiorcy mają także tendencję do łapania „wielu srok za ogon”, co oczywiście może przynieść sukces, ale nie musi. Konsekwentne dążenie do celu, plan B oraz jasno wyznaczone cele doświadczonych przedsiębiorców są jednak dużo skuteczniejsze. Młodzi przedsiębiorcy są także „samowystarczalni”, a to często nie daje obiektywnego spojrzenia na problem firmy. Warto czasem porozmawiać z innymi o projekcie, produkcie, usłudze i poprosić o pomoc specjalistów.

Prognozy są jednak optymistyczne – rośnie liczba młodych „biznesmenów”, którzy coraz chętniej rozpoczynają przygodę z własną firmą już w wieku 30 lat. Spada jednak liczba przedsiębiorców w wieku 25-29 oraz 20-24 lat.

Poniżej przedstawiamy strukturę wiekową przedsiębiorstw w Polsce, w odniesieniu do 2016 r. oraz 2000 r.

Struktura wiekowa przedsiębiorców w Polsce w 2000 i 2016 r. (w tys.) Źródło: Eurostat, obliczenia własne Polskiej Rady Biznesu