Home Biznes Czas na nowe otwarcie w stosunkach gospodarczych polsko-francuskich

Czas na nowe otwarcie w stosunkach gospodarczych polsko-francuskich

Ostatnich kilka miesięcy w stosunkach polsko-francuskich to okres dość szorstkiej przyjaźni. Wymiany zdań i dyskusje odbywały się głównie za pomocą 140 znaków w mediach społecznościowych, niż w trakcie bilateralnych spotkań, czy rozmów.

Polityka często jednak rządzi się swoją logiką, natomiast biznesowe relacje, które łączą Polskę i Francję od wielu lat idą odrębną ścieżką. Francja jest dla Polski czwartym partnerem handlowym na świecie. Polskie towary i usługi cieszą się nad Sekwaną niesłabnącym zainteresowaniem od ponad 10 lat, kiedy to saldo wymiany handlowej zaczęło być dla Polski dodatnie. W 2016 roku wartość polskiego eksportu towarów i usług przekroczyła 44,2 mld złotych, a patrząc na dane za pierwsze półrocze tego roku, możemy spodziewać się dalszego wzrostu. Już w następnym roku wartość polskiego eksportu do Francji może przekroczyć 50 mld złotych! Pamiętajmy, że francusko-polskie relacje biznesowe, to nie tylko wielki kontrakty i spektakularne inwestycje światowych gigantów. To przede wszystkim codzienna współpraca na różnych płaszczyznach, która trwa i rozwija się bez względu na politykę. Wystarczy sięgnąć po kilka przykładów z ostatnich miesięcy, takich jak współpraca L’Oréal z polskim start-upem Cosmose, czy spektakularny rozwój na wielu już rynkach polsko-francuskiej firmy Blulog tworzącej innowacyjne rozwiązania w zakresie monitoringu. Nie brak również i twardych inwestycji, jak choćby firmy Valeo, która w najbliższych latach planuje zainwestować 420 mln złotych w rozwój swoich zakładów, tworząc przy tym 250 nowych miejsc pracy. Podobną rozbudowę zakończyła niedawno firma Safran, produkująca komponenty dla silników lotniczych, która uruchamia właśnie swój trzeci zakład w Polsce. Każdego dnia widzę, jak polscy i francuscy przedsiębiorcy zwierają nowe kontrakty, tworzą wspólne rozwiązania i partnerstwa. Tego rodzaju współpraca trwa, dlatego też wierzę, że tym razem polityka dogoni gospodarkę, która po prostu nie ma czasu zwalniać tempa.

autor: Monika Constant, Dyrektor Generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej