W połowie września br., w związku z wejściem w życie unijnej dyrektywy PSD2, zaczną obowiązywać nowe techniczne standardy bezpieczeństwa dla transakcji dokonywanych kartami płatniczymi, w tym także kartami przedpłaconymi.

14 września 2019 r. w Polsce i całej Unii Europejskiej wejdzie w życie dyrektywa nr 2015/2366, tzw. PSD2 (Payment Services Directive 2), którą w styczniu 2016 r. uchwaliły Parlament Europejski i Rada Europy. Nakłada ona na banki, instytucje płatnicze oraz wszystkie podmioty działające na rynku usług finansowych konieczność wprowadzenia dodatkowego zabezpieczania transakcji wykonywanych on-line poprzez tzw. silne uwierzytelnienie (z ang. SCA – Strong Customer Authentication), czyli obowiązkowe potwierdzenie, że transakcja w Internecie została wykonana przez użytkownika karty. Jak będzie wyglądało to w praktyce?

Silne uwierzytelnienie klienta ma polegać na podaniu czynnika uwierzytelniającego przez płacącego – może to być zalogowanie się do bankowości elektronicznej, podanie kodu lub hasła czy też potwierdzenie biometryczne (np. odciskiem palca). Dodatkowe zabezpieczenie nie będzie wymagane tylko tam, gdzie ważniejsza jest wygoda i szybkość. Dotyczy to m.in. transakcji o niskiej wartości (np. zakup biletu w komunikacji miejskiej) lub płatności za usługi cykliczne typu abonamentowego, z wyjątkiem samego zapisania się do usługi, które wymaga uwierzytelnienia – mówi Aneta Kwiatkowska, Research & Development Project Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Karty podarunkowe jeszcze lepiej chronione

Wdrożenie dyrektywy PSD2 będzie miało wpływ nie tylko na rynek kart debetowych i kredytowych, ale również przedpłaconych kart podarunkowych. W Polsce najczęściej takie karty otrzymują pracownicy od firmy np. na święta oraz uczestnicy programów wsparcia sprzedaży w B2B, którzy wybrali właśnie kartę jako formę nagrody. Od 14 września większość kartowych transakcji internetowych będzie wymagała silnego uwierzytelnienia.

Sodexo od zawsze stawia na bezpieczeństwo. Jako pionierzy, blisko 10 lat temu, wprowadziliśmy do oferty karty zabezpieczone PIN-em, który użytkownik może samodzielnie, łatwo i bezpłatnie zmienić. Chcąc w pełni wywiązać się z nowych, unijnych obowiązków dotyczących bezpieczeństwa, firma wdraża dodatkowe mechanizmy zabezpieczające transakcje internetowe poprzez uwierzytelnianie tożsamości osoby płacącej kartą. Od 14 września tego roku w sieci będzie można zapłacić kartą Sodexo Mastercard tylko wtedy, gdy zostanie ona zarejestrowana w serwisie internetowym lub aplikacji mobilnej Sodexo Dla Ciebie. Rejestracja umożliwia użytkownikowi ustawienie indywidualnego hasła/kodu i zdefiniowanie numeru telefonu komórkowego do wysyłki SMS, służących do potwierdzania transakcji internetowych, a także nadanie własnego PINu do potwierdzania transakcji w terminalach płatniczych. Takie rozwiązanie gwarantuje, że osoba obdarowana kartą Sodexo będzie miała pełną kontrolę nad wszystkimi płatnościami realizowanymi swoją kartą – dodaje Aneta Kwiatkowska, Research & Development Project Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Zmiany prawne i nowe rozwiązania techniczne mają na celu zapewnienie użytkownikom kart przedpłaconych maksimum bezpieczeństwa przy jednoczesnym komforcie korzystania z nich. Właśnie bezpieczeństwo i wygoda użytkownika to dwa kluczowe elementy, które są dla Sodexo priorytetem przy konstruowaniu oferowanych rozwiązań i usług.

Źródło: Sodexo