Podczas ostatniej konferencji sprawozdawczej w hotelu Sheraton w Warszawie, Amica – największy polski producent dużego AGD – poinformowała, że ma za sobą bardzo udany kwartał i rok. Wypracowano wzrost o 1,9 proc. oraz blisko 48 mln PLN zysku brutto.

W ostatnich trzech miesiącach zeszłego roku, bazując na danych z raportu rocznego oraz raportu za trzy kwartały, skonsolidowana marża operacyjna wzrosła o 1,9 pkt. proc. w ujęciu rok do roku, do 6,3%, co przełożyło się na wzrost zysku operacyjnego o 60% rdr (do ponad 52 mln PLN) przy przychodach większych o 11% rdr (ponad 835 mln PLN). Grupa Amica wypracowała również blisko 66 mln PLN wyniku EBITDA (+47% rdr) i 48 mln PLN zysku brutto (+79% rdr). W całym 2018 roku Grupa Amica, zrealizowała zapowiedziane cele biznesowe, zbliżając się do 3 mld zł skonsolidowanych przychodów i notując ponad 205 mln PLN wyniku EBITDA.

Zobacz też:

Druk 3D obniży cenę sprzętu AGD?

– W wymagającym otoczeniu i przy rosnącej presji kosztowej wypracowaliśmy satysfakcjonujące rezultaty, realizując jednocześnie zapowiedziane cele. W ramach inicjatyw optymalizacyjnych niezwykle ważny jest automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z nowym centrum logistycznym przy fabryce kuchni we Wronkach, który przekroczył nasze oczekiwania co do generowanych oszczędności. Szczególnie cieszy nas odbudowa rentowności w IV kwartale. Pozwala ona z optymizmem patrzeć na obecny rok, w którym nadal widzimy jednak wiele wyzwań – mówił Wojciech Kocikowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych.

4 zł dywidendy za akcję

Podczas spotkania, oprócz zaprezentowania rocznego raportu, zarząd grupy zarekomendował Walnemu Zgromadzeniu wypłatę 4 zł dywidendy na akcję z zysku roku 2018 (łącznie 30,1 mln PLN), co oznacza wzrost o 33% względem poprzedniego roku (3 zł na akcję).

– Utrzymujemy stabilne, bezpieczne wskaźniki płynności i zadłużenia. Co ważne, operacyjny cash flow zwiększył się w roku 2018 do 145 mln PLN, a na koniec grudnia – pomimo m.in. wypłacenia ponad 23 mln PLN dywidendy za rok 2017, przeprowadzenia skupu akcji własnych za 30 mln PLN oraz poniesienia około 90 mln PLN nakładów inwestycyjnych (CAPEX) – posiadaliśmy 76,6 mln PLN gotówki. Zdrowy bilans i pomyślne perspektywy pozwalają nam na wypłacenie wyższej dywidendy niż w roku ubiegłym – wskazuje Wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Warto jednocześnie wskazać, iż wartość zysku netto w ujęciu rok do roku (114,6 mln PLN w 2018 roku, 151,1 mln PLN w 2017 roku) nie jest porównywalna z uwagi na zaksięgowanie w 2017 roku 56 mln PLN aktywa na podatek odroczony, związany z inwestycjami w SSE – o tyle został podwyższony niegotówkowo raportowany zysk netto w roku 2017.

Gdzie odnotowano największą sprzedaż?

Przyglądając się wynikom sprzedażowym Grupy Amica w 2018 roku, widać rozwój na wszystkich głównych rynkach geograficznych. Największym rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży na poziomie 40% pozostaje Europa Zachodnia, gdzie obroty wzrosły o 14,5% rdr, do ponad 1,1 mld PLN. W Niemczech największe wzrosty dotyczyły lodówek i zmywarek, a w Wlk. Brytanii – lodówki i sprzęt grzejny. W rezultacie w Wlk. Brytanii udział produktów własnych w miksie sprzedażowym wzrósł o 4 pkt. proc., do 18,5%. W Hiszpanii, z racji relatywnie niskiej bazy porównawczej, sprzedaż wzrosła dwukrotnie. Na rynku polskim z udziałem w sprzedaży Grupy Amica rzędu 27% i wzrostem wartościowym o 8% rdr największe zwiększenie popytu było widoczne w zakresie asortymentu lodówek (+24% rdr). Na rynkach wschodnich transformacja rynku rosyjskiego wraz z istotną deprecjacją rubla przełożyły się na spadek przychodów rozpoznawanych w złotych, natomiast dynamiczne wzrosty sprzedaży były obserwowane na pozostałych rynkach tego regionu (np. na Ukrainie sprzęt grzejny +29% rdr). W rezultacie w całym roku 2018 region Wschód odpowiadał za 17% sprzedaży Grupy Amica po wzroście wartościowym o 5% rdr. W Skandynawii, stanowiącej 8% łącznej sprzedaży (wartościowo +14% rdr) asortymentem mocno wzrostowym były lodówki, natomiast w regionie Południe, stanowiącym 7% w obrotach Grupy Amica (wartościowo +7% rdr), najdynamiczniej rosły rynki w Serbii (+64% rdr) i Chorwacji (+49% rdr), natomiast w całym regionie – w tym w Czechach i na Słowacji – Amica konsekwentnie realizuje wzrost udziału sprzedaży towarów handlowych, stając się dostawcą pełnego portfolio AGD.

Prezes Rutkowski opowiedział  o wyzwaniach czekających grupę w 2019 roku,  m.in. w kontekście brexitu. Wspominał także o rozważaniach nt. wejścia na rynek amerykański. Pomysł wyjścia poza rynek europejski należy jednak traktować przyszłościowo, ale i ostrożnie.

Wyzwania rynkowe – Amica rozwija grupy produktowe

Wzrost Grupy Amica w najbliższych kwartałach wspierać będzie ekspansja produktowa. Do oferty jest właśnie wprowadzana nowa linia produktów do zabudowy Amica X-Type, która została zaprezentowana na ostatnich targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce. Nowe produkty oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują również innowacyjne rozwiązania użytkowe. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Komora piekarnika jest dużo większa niż dotychczas, a co za tym idzie nowy jest również sposób dystrybucji ciepła. Dla użytkowników linii Amica X-Type oznacza to możliwość upieczenia np. dużej pieczeni lub zmieszczenie na blasze większej liczby muffinów. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadza do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

Zobacz też ostatnią konferencję produktową producenta

Polska marka wprowadza innowacje do kuchni – od kwietnia nowa linia w sprzedaży

Jeśli chodzi o sprzęt grzejny, Amica opracowała nową rodzinę programatorów, które mogą być sterowane również zdalnie poprzez aplikację na urządzeniu mobilnym. Wdrożono też szereg innowacji np. w zakresie płyt grzejnych. Innowacyjne rozwiązania wprowadzono również do asortymentu sprzętu chłodniczego. Na początku grudnia rozpoczęła się z kolei produkcja okapu sterowanego gestami. W ramach prac R&D rozwijane są projekty lodówek i pralek z modułami Wi-Fi, których sterowanie będzie możliwe poprzez aplikację np. na smartfonie.