Home AGD Amica: rosną nie tylko przychody, ale też marże

Amica: rosną nie tylko przychody, ale też marże

Podczas ostatniego spotkania prasowego w Warszawie, marka Amica zaprezentowała wyniki finansowe zamykające III kwartał 2018 r. Jeden z największych polskich producentów kontynuuje dwucyfrowe tempo zwiększania skali biznesu. Po wzroście skonsolidowanych przychodów do 773,1 mln PLN w III kw. br. (+10% rdr), ich wartość za ostatnie cztery kwartały to rekordowe 2.842,3 mln PLN (wzrost przychodów o 10 proc.). Dzięki oszczędnościom, m.in. na marketing, przy wzroście nakładów finansowych – firma wypracowała rentowność EBITDA na poziomie 5 proc. 

– Cieszy nas sprzedaż w Polsce, która w minionym kwartale wzrosła o 14% w ujęciu rok do roku. Konsekwentna ekspansja geograficzna Grupy Amica przekłada się również na wzrosty innych obszarów geograficznych, w tym  Europy Zachodniej (+13% rdr), gdzie od II kw. 2017 roku konsolidowana jest francuska spółka dystrybucyjna Sideme. Coraz mocniej zbliżamy się do przekroczenia progu 3 mld PLN rocznych przychodów – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych.

W przeciwieństwie do pierwszego półrocza, w którym marże znalazły się pod silną presją kosztową, w trzecim kwartale br. Amica zanotowała już wyraźne wzrosty marży EBITDA, brutto i netto.

– Oceniamy, że wzrost cen komponentów stracił już impet. Dlatego też optymistycznie patrzymy na marże produktów, choć niewiadomą pozostaje zachowaniu rynku pracy w przyszłości. Co do rentowności sprzedaży towarów sytuacja nie jest jeszcze jednoznaczna, ale widzimy symptomy stabilizacji. Jednocześnie dużym wsparciem dla tegorocznych wyników jest uruchomiony we wrześniu zeszłego roku zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania, który generuje istotne oszczędności kosztowe względem wcześniejszego outsourcingu magazynowego. Ogólna dyscyplina kosztowa i zoptymalizowane wydatki marketingowe również pozytywnie wpływają na osiągane rezultaty – komentuje wiceprezes Wojciech Kocikowski.

Podsumowanie rezultatów finansowych:

1-3Q 2018 Q3 2018
mln PLN Zmiana rdr mln PLN Zmiana rdr
Przychody 2.092,3 +10% 773,1 +10%
EBITDA 139,4 +5%* 55,4 +32%
Marża 6,7% -0,3 pp* 7,2% +1,2 pp
Zysk netto 75,7 +8,5%** 28,1 +27%
* zmiana po oczyszczeniu wyników 1-3Q 2017 z rozliczenia nabycia akcji Sideme (pozostałe przychody operacyjne, +9,7 mln PLN)

** zmiana procentowa po korekcie zysku netto 1-3Q 2018 oraz 1-3Q 2017 o odroczony podatek dochodowy związany z aktywem podatkowym (inwestycje w SSE), wykorzystana wartość odpowiednio 4,9 mln PLN i 45,9 mln PLN oraz po korekcie zysku netto 1-3Q 2017 z rozliczenia nabycia akcji Sideme.

Warto zauważyć, że Grupa Amica, realizując ekspansję sprzedażową oraz prowadząc znaczne inwestycje we wzrost mocy produkcyjnych, stabilnie utrzymuje bezpieczne wskaźniki zadłużenia i płynności. Na koniec września posiadała 84,7 mln PLN gotówki i jej ekwiwalentów, a wskaźnik zadłużenia netto wobec EBITDA LTM znajduje się na bezpiecznym poziomie 1,33.

Wzrost Grupy Amica w najbliższych kwartałach wspierać będzie ekspansja produktowa. Do oferty zostanie wprowadzona nowa linia produktów do zabudowy Amica X-Type, która została zaprezentowana na tegorocznych targach IFA w Berlinie oraz Ptak Expo w Polsce.

– Z linią X-Type wiążemy duże nadzieje sprzedażowe, tym bardziej, że oprócz atrakcyjnej stylistyki oferuje ona również innowacyjne rozwiązania użytkowe – wskazuje wiceprezes Kocikowski.

Nowy piekarnik wyróżnia się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, pozwalający na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Komora piekarnika jest dużo większa niż dotychczas, a co za tym idzie nowy jest również sposób dystrybucji ciepła. Dla użytkowników linii Amica X-Type oznaczać będzie to możliwość upieczenia np. bardzo dużej pieczeni lub zmieszczenie na blasze większej liczby muffinów. Dodatkowo w ramach nowej linii Amica wprowadzi do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.

Podczas wydarzenia rozmawialiśmy o najstabilniejszych rynkach, gdzie odnotowano największe wzrosty – są to naturalnie Polska oraz Niemcy. Gorszą sytuację zauważono na Wschodzie. Dodatkowo, producent nie ma szczególnych planów na nowy rok, skupi się przede wszystkim na sprzedaży nowych produktów z linii X-Type.

Zobacz też:

Przeciętny Polak wyrzuca do kosza ok 235 kg żywności rocznie. Problem marnowania żywności nie maleje

Branża AGD w dobrej kondycji – pomimo czynników ekonomicznych sprzedaż rośnie